Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Grisen är styckad!

Publicerad 2008-04-10 07:47:24 i Allmänt,

Oj vilken lång kväll det blev igår. Till att börja med var vi lite nervösa för att skära fel, men när vi karvat på ett tag blev vi lite modigare. Vi fick till en hel del fina bitar så jag är nöjd. Jag orkade inte göra klart igår dock så jag ska göra köttfärs och grytbitar idag. Tur att P. var med för det var tungt att såga och vända på köttet när det skulle skäras från olika håll.
Vi fick till:
*Filé en stor och fin
*Kotletter, vi skar allt i benfria skivor, det var svårt att såga och yxa har vi inte så det kändes lättast
*karré, vi skar även de benfria i skivor, kommer bli mums på grillen! Syrran gjorde stora bitar att helsteka i ugn, men vi satsade på skivor då vi faktiskt grillar mycket och jag hittills inte lyckats göra helstekt karré som jag tycker blivit bra.
*Sida som vi tog bort revbenen från och som vi dels ska rimma själva, dels lämna bort för rökning, och dels ska jag göra en rullsylta, mums!
*Stekar Vi delade stekarna i några små lagom till mig och P och matlådor och några stora att ta fram när vi har gäster. Det blev stekar både av bogen och låren så det blev ganska många. En del kanske jag gör grytbitar av senare, men jag fryser dem hela så kan jag bestämma när jag tar upp dem ur frysen eftersom.
*Läggen (benen) ska bli köttfärs idag, inte så förtjust i fläsklägg och vill gärna ha lite färs att göra korv av.
*Fötterna får vovven, han älskar grisfötter och jag är inte sugen på att göra iordning dem och P är inte sugen på att äta dem så Novak får dem gladeligen!

Huvudet satt inte kvar så där slapp vi ta något beslut, jag tvivlar på att jag varit modig och mogen nog att ta tillvara på någonting på det...

Benen ska bli buljong idag också tänkte jag, får se hur mycket jag hinner, jag måste försöka hitta en ny anställd också, och inte bara hålla på med nöjen hela dagen :)

När pappa styckar hinner han med sisådär tjugo grisar på en kväll, vi var två (jag och P) och styckade en halv gris på... fem timmar ungefär! Men man lär så länge man lever och vi lyckades ju faktiskt! Syrran var "duktigare" och gjorde klart färs och sånt igår så hon höll på lite längre med sin halva, men jag var helt slut så det får som sagt bli dagens projekt att göra klart.

Tyvärr hade jag inte kameran med så jag har inga bilder på vårt gris-äventyr...

Kommentarer

Postat av: Susanne

Publicerad 2008-04-14 22:08:36

Hej! Så mycket jobb!! Och tungt, ta det lugnt! Här är det älg och ko som gäller, någon gång per år, men jag är bara medhjälpare på slutet och mal köttfärs och packar.
Ska försöka få in en beskrivning på yllebyxor på bloggen (som sagt), det är bra pyssel!
Hälsningar
Susanne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela