Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

nya påhitt i köket...

Publicerad 2008-04-19 10:43:42 i Mat och kost,

Efter en dag med syrran och bebis, en tur till danderyds sjukhus och en inköpsfrossa på elgiganten (ny dator och kopiator till jobbet) var jag rätt slut i går kväll. (Syrran mår rätt ok, ska äta lite antiinflammatoriskt men annars bör det gå över av sig själv enl. barnmorskan där. Lille bebisen mår prima och är nu uppe på en matchvikt på 5025 gram, 19 dagar gammal)

Dock hade jag en del projekt på gång i köket och på något vis fick jag lite energi att slutföra dem. Dels har jag gjort egen blodpudding. Det var inte särskilt svårt alls, men den är inte provsmakad ännu, det blir till lunchen idag. Det blev inte särskilt billigt jämfört med att köpa färdig, men det spelar mindre roll tycker jag. Kul att göra själv och då vet man ju också vad den innehåller. Lägger ut receptet sen om det blev gott :) Så här såg den ut när jag tog ut den ur ugnen:

image43

Sidfläsk har jag haft på rimmning (hm, är det ett riktigt ord?) i kylen en vecka. Fläskbiten har legat i en lag av uppkokat vatten med mycket salt i. Den har jag vänt lite på under veckan så att den hållit sig under ytan och varit så täckt som möjligt av lagen. Igår åt vi raggmunkar och till det stekte vi några skivor av fläsket, väldigt gott! Resten av fläsket kryddade jag väl med alla möjliga kryddor, både örtblandningar och lite starkare blandningar med chili och paprika bland annat. Ställde sedan in den i ugnen på 60 grader över natten och tog ut den i morse. Har inte smakat på den heller ännu, är så förkyld att jag inte är sugen på någonting, utom glass... Så det ska bli spännande att smaka på senare. "receptet" kommer från mamma, men min kusin säger att det kallas för jägarfläsk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela