Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Nytt sovrum!

Publicerad 2008-04-18 09:13:55 i hem,

Förra helgen satte vi våra vänner i arbete och rev två väggar på övervåningen. Efter mycket funderande hit och dit kom vi fram till att vi inte är i behov av sex sovrum i vårt hus, och troligtvis kommer vi aldrig att bli det heller. P. vill ha två barn så på sin höjd kan det väl bli tre om han inte ångrar sig, men fem? Nä, skulle inte tro det. Och gästrum behöver vi inte eftersom vi har en liten stuga på tomten. Så varför ska vi knöka in oss i ett litet sovrum där man måste gå på sidan för att komma in genom dörren eftersom sängen står i vägen (och vi har inte ens en "riktig" dubbelsäng, den är "bara" 160 bred)?
Efter en del överläggande kom vi fram till en bra lösning som vi båda kände oss nöjda med och skred till verket. Så här såg sovrummet ut innan vi började:

sovrummet innan

Inte  så lätt att se kanske, men det var ganska trångt särskilt eftersom det är snedtak.
Här är de två sovrummet från övre hallen:
renoverinerg1

Vi bestämde oss för att slå ihop dessa rum och göra en ny vägg mot hallen där dörren ska sitta. Lite krångel blev det eftersom luckan upp till vinden sitter precis där, men det fixade sig när vi flyttade väggen några centimeter mer än vi tänkt från början.
Här är rivningen i full gång:
renovering 2

Redan här syns det en jätteskillnad, det blev så ljust och fint när vi rev väggen mellan rummen. Mycket skräp blev det, men det mesta som gick återanvände vi.
Såhär ser sovrummet ut nu när det nästan är klart:
sovrummet efter

Till höger är dörren ut till hallen och det härliga ljuset som kommer ner från takfönstret. Här ska vi ställa byråar och så har jag tänkt mig en härlig fotölj att sitta och amma i :)
sovrummet efter 2

Och här är andra delen av rummet där sängen ska stå. Gaveln är redan på plats men eftersom vi valde att olja golvet en extra gång har vi inte kunnat möblera ännu, dels ska det härda någon dag och dels luktade det ganska starkt så jag har inte fått vara där inne för P. Men i kväll ska vi flytta in möblerna på plats och riktigt njuta av vårt nya ljusa sovrum!
Total kostnad blev mindre än 5000 kronor, varav golvet stod för det mesta, en middag till våra vänner och lite byggöl, inte illa och helt klart värt pengarna!

Kommentarer

Postat av: Mingla

Publicerad 2008-04-18 09:30:44

Är du duktig på bloggdesign? Hade behövt lite hjälp med att byta bakgrundsfärg nämligen :). Bra blogg du har förresten.

Postat av: hippihäxan

Publicerad 2008-04-20 21:24:03

Härligt med "nytt" sovrum. Vi har precis gjort klart vårat efter 5 år med hela familjen i samma (nu är det bara lilltjejen som sover med oss.) Jag njuter varje kväll jag ska lägga mig i MITT sovrum.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela