Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Profylaxkurs

Publicerad 2008-04-25 13:15:54 i Barnen,

Ja nu är vi klara med profylaxkursen. Tre gånger på två timmar var den och värd varenda krona som det känns nu. Vi har lärt oss massor, både andning och avslappning som är det grundläggande inom profylax, men även massor med annat. En helt annan inblick i förlossningsskedena och vad som händer när och varför.

Första kurstillfället var lite pinsamt sådär, vi, särskilt inte P. är inga som släpper lös hur som helst inför en grupp helt främmande människor så det var lite obekvämt att göra vissa övningar. Men vi övade desto mer hemma när ingen såg oss se fåniga ut :)
Jag var inte särskilt orolig inför förlossningen innan heller, men nu känns det verkligen som om vi bara väntar på att det ska bli dags. Lite mer övning skadar säkerligen inte, men det känns ändå som om vi har koll på vad vi ska göra, och hur.

En av de bästa sakerna med kursen är att det stärkt oss i att det är vi som ska föda barn, inte bara jag. Jag har tänkt så hela tiden men nu har P. fått massa tips och ideer och bra uppgifter som han ska ha koll på under förlossningen så att han verkligen känner sig delaktig och det känns superbra. Det känns tryggt för mig att veta att han känner sig trygg i sin roll också.

Jag rekomenderar varmt profylaxgruppens kurser, vi har som sagt fått lära oss både andning, avslappning, konkreta tips och uppgifter för partnern att tänka på, hjälp med mental förberedelse och massor med annat. Så nu kan hon komma tycker jag! 

Min barnmorska har rekomenderat oss att ta med egen mat och sånt till förlossningen eftersom jag inte kan äta vad som helst. Det verkar vara mest färdiga mackor och typ micrade pajer som finns att tillgå där, och det känns inte som någon höjdare kanske. Enligt profylaxkursledaren bör man äta ofta under hela förlossningen för att behålla orken och ha blodsockret på en bra nivå. Minst en gång varannan timme, gärna en gång i timmen kan man knapra i sig nåt tyckte hon. Och viktigt med dricka, massor med vatten.
Jag tänkte ta med eget fika till en början när jag förhopppningsvis är pigg och mår bra så jag orkar äta ordentligt, sedan lite mer snacksaktigt typ nötter och choklad som är lite enklare att äta och höjer blodsockret fort. Dricka funderar jag på, syrran drack festisar under sin förlossning och rekomenderar absolut sugrör, hon orkade inte hålla glas och att någon annan ska hålla när man dricker känns inte bekvämt, så jag funderar på att skaffa hem "mcdonaldsmuggar" med lock och sugrör. Men vad jag ska dricka? Köpt sportdryck med koffein och grejer vill jag inte ha, och blåbärssoppa och sånt går väl inte dricka i sugrör? Vatten och juice kanske funkar...

Kanske lite överdrivet, känner nog ingen annan som tänker så mycket på allt runtomkring sin förlossning som jag, men jag trivs med att ha koll och eftersom jag tycker att vad man äter är extremt viktigt tänker jag ju inte frångå mina principer på en så viktig dag om det går att undvika. 

Par som gått samma profylaxkurs som vi visar att det ger
En kortare förlossning
Kortare krystningstid
Positivare upplevelse av förlossningen
lättare att hantera komplikationer och kejsarsnitt
större delaktighet för partnern
färre och mindre bristningar
behöver mindre kemisk smärtlindring

Låter ju himla bra det där tycker jag! Längtar tills det är dags och jag för första gången får se Lillan! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela