Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Recept på fantastisk chokladtårta

Publicerad 2008-04-04 09:53:21 i Mat och kost,

Fick en receptbok med choklad av mamma i mitt "påskägg" i år. Provade att göra denna tårta och den blev fantastiskt god, kan rekomenderas! Ganska mäktig så den räcker långt.

Botten:
100g smör
2 dl socker
2 stora ägg
1 1/2 dl mjöl
3 msk kakao

fyllning:
2 dl grädde
frysta hallon, ev lite socker

Topping:
250 g mascarpone
200 g mörk choklad

Börja gör bottnen, antingen dubbel sats i en större form, vi gjorde i en ca 30*40 cm stor och delade den på mitten och fick på så vis två bottnar, eller så gör du två bottnar i en mindre, vanlig tårtform. Blir nog bätttre, men tar mer tid.

Smält smöret och rör ner socker och ägg. Blanda mjöl och kakao och blanda ner det i smeten. Häll smeten i formen och grädda i 175 grader. En liten form tar ca 20 minuter. Kakan blir låg och ska vara kladdig.

Mosa hallonen och tillsatt ev. lite socker om du vill. bred ut hallonen på en av de svalnade bottnarna. Vispa grädden och bred den ovanpå. Lägg sedan över den andra bottnen och ställ in i kylen.

Vispa mascarponen. Smält chokladen i micro eller vattenbad (gör inte som jag och gå för att ta emot gäster medan chokladen står i micron, det luktar fortfarande bränt om micron...) Vispa ner den smälta chokladen i osten och bred den genast på och omkring tårtan. Garnera med lite mer hallon eller tex physalis. Låt stå i kyl ca en timme innan servering.

Tips: Hoppa inte över att kleta in sidorna, då trycks fyllningen ut på sidorna när man ska skära upp tårtan. Var lite snabb när du ska bre på, det stelnade ganska fort.

Tips: När du köper kakao, kolla innehållet. Tex ögonkakao innehåller aromer, vad ska det vara nödvändigt för om det är riktig kakao? Jag har dock inte hittat någon kakao utan klumpförebyggande medel, men jag har bara kollat på den butik vi brukar handla på så det finns säkert.
Köp också riktig vispgrädde, 38 eller helst 40%. Innehåller den mindre fett är det också tillsatt emulgeringsmedel för att grädden ska tjockna (vanligast är karragenan som bla kan orsaka fosterskador). Och hur stor skillnad är det mellan 36 och 40% egentligen? Man ska nog äta väldgt mycket grädde för att det ska göra någon större skillnad... Dessutom känns det på smaken om det är "äkta"!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela