Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Hemköp sviker de småskaliga matproducenterna

Publicerad 2008-12-03 20:59:48 i Allmänt,

Hemköp försöker framstå som en kedja som satsar på miljö, småskalighet och lokalt producerad mat. Verkligheten är helt annorlunda.
Hemköp är den av de stora kedjorna i Sverige som är mest stelbent och ska styra allt centralt. De enskilda butikerna har egentligen ingenting att säga till om angående sitt sortiment. Allt ska ske på Hemköps villkor och ingen hänsyn tas till olika småskalliga producenters förutsättningar. Kan en producent inte följa Hemköps villkor tas produkten inte upp i sortimentet, även om producenten har en alternativ lösning.

Det är tråkigt att Hemköp använder sin storlek för att böja och pressa producenter och leverantörer till att följa deras villkor istället för att använda sina resurser till att skapa så bra förutsättningar som möjligt för ökad försäljning av småskaliga produkter.

Trodde faktiskt aldrig jag skulle säga detta, men ica och framförallt Coop gör mycket bättre ifrån sig vad gäller småskalighet, åtminstone enligt min erfarenhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela