Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Aldrig mer hamburgare...

Publicerad 2008-02-06 09:53:32 i Mat och kost,

I söndags övertalade min sambo och min längtan efter en saftig sibylla-hamburgare mig att äta just en hamburgare till lunch. Det var gott. Kan tyvärr inte säga att jag är drabbad av "äter man bara naturlig mat tycker man efter ett tag inte att fejk-mat är gott". När jag väl bestämt mig att ignorera alla konstigheter hamburgaren med all säkerhet innehöll glufsade jag glatt i mig den och även några strips, fast de var kalla och inte så goda. Jag satt sedan och suktade på sambons hamburgare, för han hade ju såklart beställt en stor, och jag en liten. Jag tiggde till mig en tugga av hans, men vid det laget hade jag fått nog och sista tuggan var inte alls god. Kände mig proppmätt.

Några timmar senare fick jag migrän- för första gången sedan jag slutade äta tillsatser i min mat! Det är väl bara att inse att min kropp inte klarar av kemiska tillsatser. Min gissning är att det är natriumglutamat som är boven i detta drama. Jag är ju verkligen inte ensam om att få migrän av glutamat och i princip alla hamburgare verkar innehålla detta ämne.

Jag kan inte fatta att ett ämne som varit förbjudet helt plötsligt kan tillåtas i livsmedel. Det finns ju så otroligt mycket forskning på denna tillsats, biverkningarna av det har ju till och med fått ett eget namn "chinese restaurant syndrome" eftersom väldigt mycket kinamat kryddas med detta gift.

Kroppen är fortfarande lite i olag, lite huvudvärk och täppt i näsan, precis som jag var förut när jag blev ordinerad kortisonspray. Jag hoppas att det är sviter efter migränen, jag mådde ju så bra innan och vill inte bli trött och hängig igen. Men idag är jag mycket bättre i alla fall, och bara tanken på en hamburgare får mig att må illa...

Fördelen med migränen är att den mycket effektivt tar bort sug efter den mat som framkallat den. Nackdelen är att även sånt som inte framkallar migrän som jag ätit/gjort i samband med migränen också blir drabbat... Jag har fortfarande väldigt svårt för lukten av ett visst rengöringsmedel som jag använde vid städning strax innan ett migränanfall till exempel...

Sensmoral: Nästa gång jag blir sugen på något jag vet att jag inte borde äta ska jag tänka med hjärnan istället, ingen maträtt är värd att må som jag gjorde i söndags, eller därefter heller för den delen! 

Kommentarer

Postat av: hippihäxan

Publicerad 2008-02-07 21:22:05

Jag blir så upprörd över det här med glutamater. Jag undviker dem och barnen får aldrig äta något med dem i. Vi är inte överkänsliga, tror jag, men bara vetskapen att det kan drabba folk på det här sättet som du får uppleva är väl skäl nog att förbjuda det!

Postat av: anna

Publicerad 2008-02-07 21:54:53

Ja, jag har svårt att förstå att det är tillåtet när det finns så mycket forskning som tyder på att det är farligt.
Har för mig att livsmedelsverket har någon regel som säger att man ska ta "det säkra före det osäkra" men den regeln verkar ingen där ha läst... Även om ämnet inte får förbjudas pga EU borde åtminstone livsmedelsverket gå ut och fördöma det tycker jag! Likaså AZO färger som också varit förbjudna förut...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela