Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Egen ost och dilemmat om opastöriserad mjölk

Publicerad 2008-02-12 16:51:18 i Mat och kost,

Nu tror jag att jag lyckats få till att jag ska få hem opastöriserad och icke homogeniserad mjölk från en bonde jag känner. Det var länge sedan jag drack "spenmjölk" och vad jag minns tyckte jag inte om det. Å andra sidan gillar jag absolut inte vanlig mjölk heller... Så den ska inte drickas, jag ska göra ost! Jag funderar även på att prova göra Kefir, men vad jag förstått så måste man ha en kultur innan, och det har jag ju inte, så vi får se, ska läsa på lite mer i ämnet.

Jag har ett tag brottats med frågan om huruvida det är bra eller inte att dricka och äta opastöriserade produkter, särskilt nu när jag är gravid. Jag tror inte at jag skulle dricka opastöriserad mjölk (även om jag gillat det) från någon jag inte vet vem det är. Jag vill veta att det är friska djur som gett mjölken och att de tas om hand på ett bra sätt utan att bli isprutade antibiotika osv. Likadant med ost, jag skulle inte köpa en i affären från okänd producent om den var opastöriserad, men jag äter opastöriserat från mejerier jag känner till och vet hur hantering osv går till. Huruvida det är bra för lillan eller inte - Ja, det är det nog ingen som vet, men många tror.

Det är så mycket måsten och förbjudet när man är gravid, är man riktigt försiktig ska man inte ens äta kanel! Nä, lite normalt sunt förnuft tycker jag räcker långt. Jag tycker det är betydligt värre med alla kemiska tillsatser som bevisat kan leda till fosterskador som man som gravid inte ens blir upplyst om. Jätten marknaden och livsmedelsbranchen har talat och då tiger livsmedelsverket och sjukvården. 

Men nu ska jag göra egen ost så fort mjölken kommer, ska bli mycket spännande! Recept och inspiration har jag hämtat på alternativ.nu som jag precis upptäckt, en sida som redan är frekvent besökt av mig. Återkommer med hur projektet framskrider när jag kommit igång.

Nu ska jag baka amerikanska brownies och förbereda middagen innan jag väcker P. som vilar efter dagens arbete.

Kommentarer

Postat av: hippihäxan

Publicerad 2008-02-12 23:02:38

Jag har kefirgryn om du vill ha. Kanske tillsammans med kombuchasvampen. Vi har opastöriserad mjölk som vi alla dricker här hemma (jag gillar inte homogeniserad mjölk längre) jag tror att barnen (och vi vuxna) blir friskare av lite baciller. Men däremot drack jag den inte när jag var gravid. Inbillade mig att bebisen i magen var så oskyddad och en liten dos av fel baciller kunde vara farlig för den men inte för mig. För det spelar ingen roll om man känner bonden som har korna, fel bakterie kan komma i mjölken av misstag ändå.

Postat av: anna

Publicerad 2008-02-13 08:36:34

Du har säkert rätt ang bacillerna i mjölken, men det känns mycket bättre att köpa från någon som man åtminstone vet har friska djur till att börja med (vilket säkert nästan alla har idag men ändå...) Nu ska jag ju inte dricka mjölken utan göra ost på den och när den lagras genomgår den processer som minskar risken för läbbiga bakterier. Dessutom blir nog inte osten klar förrän efter förlossningen... Annat är det ju om jag skulle göra Kefir, då är ju mjölken rå på ett annat sätt. Kanske ska vänta med det? Eller göra den på pastöriserad mjölk, jag har läst att det funkar. Vi får se! Tar gärna emot lite gryn tillsammans med svampen, jag mailar dig adress mm.
mvh Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela