Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Egen yoghurt och havrebollar

Publicerad 2008-02-17 16:33:13 i Mat och kost,

Idag har jag gjort egen yoghurt för första gången. Nästa vecka (förhoppningsvis) får jag hem en yoghurtkultur från ett mejeri. Deras yoghurt är sååå god och krämig! Så idag har jag "övat" lite för att veta ungefär hur jag ska göra när kulturen kommer. Idag har jag gjort på turkisk yoghurt från affären, men det är inte klart ännu.
Så här gjorde jag:
Köpte ohomogeniserad mjölk som jag värmde till 78 grader. lät det sedan svalna till 43 grader som enligt mejeristen skulle vara det ultimata. Vispade ner lite kultur i den och hällde upp på en termos som jag värmt med varmvatten. Nu ska den stå tills det är klart...
Det kan tydligen ta allt mellan tre och femton timmar beroende på hur bra termosen håller temperaturen mm. När den är krämig och god ska den in i kylen för att inte bli för sur. Mycket spännande!

Surdegsbröd står också på jäsning, den här gången med ett nytt recept som inte är så grovt.

Fick ett recept på havrebollar av syrran igår som jag var tvungen att prova, väääldigt gott blev det. Här kommer det modifierade recept jag använde (egentligen var det oboy i, men jag gjorde om eftersom jag inte vill äta det)

11 dl havregryn
3 dl socker
300 gr rumsvarmt smör
1 msk kakao
3 msk hemmagjort vaniljsocker (se nedan)
1/2 dl mjölk
1/2 dl kallt kaffe
En yttepytte nypa med salt

Jag körde allt i köksmaskinen. Ett tips är att börja vispa smöret så det är mjukt och sedan hälla på övriga ingredienser. Det ska slås sönder så det blir en massa av det hela.
Rulla sedan till bollar som du rullar i kokos. Klart!

Vaniljsocker:
Jag körde en hel vaniljstång, frön och skal, i mixern. När den var lite sönderhackad hällde jag i 2,5 dl vanligt socker ungefär och fortsatte mixa tills hela vaniljstången var finfördelad. (Se upp det ryker massor när sockret mixas, använd lock!) (Hittade KRAV-märkt vaniljstång på COOP som faktiskt var billigare än "vanliga" jag sett.)
Sedan hällde jag upp på burk, klart! Jag tror att det blir bättre och bättre ju längre det står, men jag tycker det är supergott redan och det har kanske stått i en vecka eller så nu. Dock luktade det lite som tobak, konstigt nog, men smaken är som sagt jättegod!

En härlig bild på tulpaner, man blir ju glad av såna vackra blommor! Och fantastiskt vad det går ta fina bilder med en mobiltelefon!
tulpaner

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2008-02-17 17:19:15

Häftigt att man kan göra eget vaniljsocker.

Postat av: anna

Publicerad 2008-02-18 09:37:42

Javisst, och inte var det ju särskilt svårt heller!
Och riktigt gott att smaksätta tex turkisk yoghurt med, blir en riktigt dessert-höjdare till lite fruktsallad!
Blev du inlagd av din migrän? Det kan inte ha varit kul! Jag har förstått att det är vanligare att man får migrän just när man är gravid, så förhoppningsvis lugnar det ner sig lite efter förlossningen.

Postat av: Ida

Publicerad 2008-02-18 17:50:43

Jag var nog ett specialfall haha..
Men jag har aldrig haft sådana attacker som jag hade när jag var gravid. Visst hade jag haft migrän men inte alls så.
När jag blev inlagd kunde jag varken äta eller dricka något, en tsk vatten och jag kräktes direkt. Åt jag inget så kräktes jag "bara" en gång i halvtimmen och huvudet värkte så det vill jag inte ens tänka på. Men då blev jag inlagd med dropp och då när jag kunde låta magen vara utan mat några dagar så lugnade allt ner sig.
Det var ganska obehagligt. Så andra gången när det började så åkte jag in direkt och då stannade det efter bara en dag.

Annars brukar man aldrig må så bra som när man är gravid, men det stämde inte på mig.. ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela