Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Hemmagjord ost!

Publicerad 2008-02-19 09:39:05 i Mat och kost,

Igår gjorde jag ost! Mycket stolt över mig själv faktiskt. Det var jättekul. Eftersom jag tyckte det var så kul kommer här en liten redovisning på hur jag gjorde :)


Först köpte jag mjölk och löpe. Det blev vanlig standardmjölk, löpen köpte jag på apoteket. Eftersom jag inte har någon megagryta gjorde jag på 4 liter mjölk.

ost 1

Mjölken värmde jag med hjälp av digitala ugnstermometern till 38 grader och tillsatte sedan 15 ml löpe. Locket åkte på och mjölken fick stå så i trettio minuter.
ost 2ost 3

Därefter skar jag den tjocknade massan med en träkniv i kuber så gott jag kunde och rörde sedan försiktigt om med en träslev. Efter ett tag så man tydligt hur vasslen började skilja sig från ostmassan.

Efter ytterligare 20 minuter lyfte jag försiktigt upp ostmassan med händerna och lade den i en hemmasnickrad ostform gjord av en glassbytta perforerad med en spik i botten. (Nästa gång ska jag göra hålen större, vasslen rann inte riktigt ut som den skulle, annars var det en ganska bra form tycker jag)

ost 4

Jag tog ytterligare en glassbytta och fyllde den med ljummet vatten och ställde på osten i formen för att pressa ur vassle. Varje kvart under två timmar tog jag upp osten som väldigt snabbt blev en fast klump, vände på den och lade tillbaka den i formen igen. Bytte vattnet i "tyngden" till ljummet och ställde tillbaka den igen.

Efter två timmar tog jag upp osten och virade in den i en kökshandduk.
ost 5
Visst är den snygg! Groparna i osten är märken efter alla hål i formen. När jag virat in den i handduken lade jag in den i vårt "bibliotek" som har en temperatur på 15-16 grader ungefär. Jag har sedan vänt på den då och då och även bytt handduk emellanåt. I eftermiddag ska jag salta den, sedan kan den efter vad jag förstår antingen ätas direkt eller lagras. Jag har svårt att bestämma mig, jag vill ju prova NU, men den blir säkert mycket godare om den får ligga ett tag...

Vasslen som blev över kokade jag i järngryta. Jag tror att den egentligen ska vara klar, men man kan ju inte vara proffs på allt på en gång, så den blev ganska grumlig, trots att jag silade den innan jag hällde ner den i grytan.
mese 1

Det tog lång tid innan den kokade upp, men när den väl gjorde det gick det väldigt fort... Hade vassle över hela spisen :(
Men jag lät mig inte skrämmas av detta utan sänkte värmen och kokade upp igen, nu beredd med grytlapp och slev :) (P. undrade om jag var helt galen och frågade om jag insåg hur lång tid det skulle ta att koka bort all vätska, han kunde dock inte låta bli att komma och kolla med jämna mellanrum...)
mese 2
Här har vasslen börjat koka ihop...
mese 3
och här är den snart färdig mese! Luktade gudomligt och såg ut som kola ungefär... Jag lät den dock vara kvar lite för länge på värmen, så den blev väldigt fast, nästan lite kristaliserad.
mese 4
Stod jag vid spisen i två och en halv timme för det där??? Men det är sagolikt gott! Ska mixa en del med grädde så det blir ett lite krämigare pålägg, resten ska jag nog spara och smaksätta glass med tror jag...

Kan också berätta att yoghurten inte alls blev så tokig som jag först trodde. Lite lös blev den, som lättfil ungefär, men mycket mild och god. Aningen grynig, men det gjorde ingenting när jag väl rört ihop den ordentligt. Den är redan slut, så jag ska göra mer i eftermiddag om jag orkar. Timmarna vid spisen igår satte sina spår och jag hade ont av foglossningen när jag väl var klar. Men det gjorde inte så mycket, jag är så glad över att ha lyckats göra en aldeles egen ost! Hoppas den smakar bra också, och inte bara ser snygg ut :)

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2008-02-19 11:11:17

Häftigt, jag är riktigt imponerad =)

Postat av: hippihäxan

Publicerad 2008-02-21 15:09:06

Det är kul att göra ost! Sanrt dags igen tror jag. Gjorde tillsamans med mamma i höstas efter ett recept på "saltost" från alternativ, kan det vara samma som ditt?
Prövade också att göra messmör. Mamma höll på en hel kväll, själv var jag på fest... Då underlättar det att ha vedspis.
Osten blev ju jättegod och gick åt på bara någon vecka fast jag försökte "lagra" Den blev väldigt slemmig av att lagra i plastpåse i kylen... men god ändå.

Har du fått mitt paket?

Postat av: anna

Publicerad 2008-02-22 12:41:51

Jag är nästan lite imponerad själv! Har jag lyckats göra en ost? Men jag väntar med att jubla för mycket tills jag kännt smaken ;)
Jag gjorde ett eget recept, baserat på flera recept jag läst bla på alternativ så det är säkert något liknande, det var ett recept som jag använde nästan hela av, men kommer inte ihåg vad det hette. Jag lagrar min ost i ca 16 grader utan plast på, så att ytan ska torka, så den är inte slemmig utan ser väldigt läcker ut... Anar att det kommer säga slurp när jag väl bestämt mig för att det är dags att prova...

Paketet kom fram och jag tackar! Säg bara till om det är något jag kan hjälpa dig med!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela