Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Inköp till Lillan

Publicerad 2008-02-29 13:51:50 i Barnen,

Jaa, vad behövs egentligen? Har kollat på nätet och hört med vänner och bekanta om vad de har köpt, men det är ju sååå olika! Har läst på familjeliv om föräldrar som lagt ut över 25.000 kronor på sin bebis redan innan förlossningen. Vad köper man då undrar jag? Har jag missat nå´t eller?

Här är vad vi har köpt/fått/ska låna:

Spjälsäng med madrass och täcke (låna)
Golv-"filt-madrass" Fått av syrran som hon sytt på söta bilder på
Vagn köpt begagnad för 400kr. Den använder vi så länge den håller/vi är nöjda med den
Babyskydd till bilen begagnad 200kr
Babysitter 150 kr
Underlakan 2 st
påslakanset 2 st 
Kudde
Fleecefilt som jag ska klippa i två bitar så de blir lite mer lagom stora  
Små kräkshanddukar 5 st
Kiss-skydd till säng och vagn 2 st
Spelande mobil (kommer bli less på den då P. läst att Lillan redan nu känner igen ljud och melodier och därför spelar den för henne varje dag) 80 kr
Tyg  med flodhästar på som jag ska sy något av, kanske ett "fodral" till madrasskyddet

Kläder strlek 50-56
1 st Mössa
2 st klänningar
3 st strumpbyxor
hängselbyxa i fleece med fötter
5 st body med lång ärm (inga ben)
1 st body kort ärm (inga ben)
1 st byxor
1 st t-shirt
set med fleecejacka och byxa
4 st strumpor

Kläder storlek 62-68
1 st mössa
1 st pyjamas utan fot
1 st strumpbyxor
1 st hängselbyxor
4 st Body lång ärm
1 st body kort ärm
1 st klänning

Kläderna har totalt kostat runt 800 kr då jag köpt det mesta på rea. Så än så länge har vi handlat för max 2000 kronor till Lillan, om jag inte glömt något.

Kvar på inköpslistan är:
Amningsbh
Tvättbara tyginlägg till bhn
Myggnät (absolut nödvändigt då vi åker hem till Jämtland)
Regnskydd (suck, absolut nödvändigt då vi åker hem till Jämtland)
Barnstol tills hon ska börja sitta med vid bordet
Skötbord
Fler småhanddukar
Blöjor (ska få ärva en del tygblöjor tror jag, men ska köpa några också, plus "vanliga" blöjor om det behövs på natten kanske och om vi åker hemifrån)
Badbalja ? Om jag känner mig o P. kommer vi nog snarare vilja bada/duscha tillsammans med henne i badkaret, så det kanske är onödigt?
Bärsjal
Barntops
Babyvakt Vill gärna att hon ska ligga ute i vagnen och sova och då är det nog bra att ha
Bröstpump Ska vi vänta med tills vi vet om allt funkar
Flaska, ska vi enas om glas eller plast... Jag tycker plast men P. tycker glas känns mer hygieniskt. Jag tänker bara på om han ska "amma" 40 min- en timme när jag är borta med en sån där tung glasflaska... Men det visar sig vilket som känns bäst för honom när det väl kommer till kritan. Om nu Lillan vill dricka ur flaska...
Bepanthen har jag fått tips om är bra till allt möjligt, men jag är tveksam. Jag vill ju inte använda såna kemiska preparat på mig själv, ska jag då göra det på lillan? Funkar det inte lika bra med olja??? Inhandlas nog inte förrän det ev. är nödvändigt.

Det finns ju MASSOR med saker att köpa... Men hon är ju så liten så hon leker ju ändå inte och när hon blir större kan hon lika gärna leka med en träslev och pappas nyckelknippa eller nåt annat kul som säkert redan finns här hemma :)
Hon kommer ju säkert att få både det ena och det andra av släkt och vänner också kan jag gissa. (harkel, ett litet snuttedjur hon kan ha i sängen/vagnen har vi inte köpt...)

Inte kommer vi komma upp i 25.000 direkt... Om vi inte räknar med att vi ska köpa ny bil förståss...

Har vi glömt något? Köpt för lite av något? Vad behövs egentligen, oh, vad har vi gett oss in i??? Ska vi ta hand om en sån där liten aldeles SJÄLVA? Synd att det inte finns någon "gör du såhär blir ditt barn en lycklig och harmonisk människa" att köpa...
Sunt förnuft räcker, sunt förnuft räcker, sunt förnuft räcker... Vi kommer självklart få en underbar liten tjej även om vi inte tillämpar ditten eller datten pedagogiken under uppfostran. Eller?

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-03-02 15:15:28

Vad är barntops?
Det är inte så mycket man behöver. Lite kläder. Bodysar och strumpbyxor är bra för små bebisar.
Jag åkte också iväg och handlade innan Miranda kom, spjälsäng tex var ju himla viktigt! Den användes inte en enda gång på 4 månader... Jag skulle ha klarat mig utan vagn också om jag hade haft bärsjal (men då visste jag inte att det fanns) till Simone hade jag det och hon använde aldrig vagn de första månaderna.
Flaskor? Har du inte tänkt att amma? Eller är det ifall att?
Leksaker kommer smyga sig in i erat hus vare sig ni vill eller inte så köp inga!
Ja ja det är mycket att fundera på. Föresten tror jag inte man ska använda konstiga salvor på små barn, de har inte riktigt utvecklad hud. Bröstmjölk är faktiskt bra att smörja små ställen med, antibakteriellt och läkande.

Postat av: anna

Publicerad 2008-03-02 20:01:55

Barntops tipsade syrran om, det är som vanliga tops fast med en "spärr" på som är lite bredare, bra om man har en sprattlande unge eller inte är helt stadig på handen då man inte kan råka stöta in den för långt i näsan eller vad man nu gör med den.
Jag ska amma men eftersom jag har eget företag kommer jag vara borta en del och då ska jag pumpa ur så får P. ge med flaska, om det funkar förståss.
Njae är som sagt lite skeptisk till det där med salvor, ska försöka klara mig utan men man vet ju aldrig förrän man är där hur det blir. Men grundtanken är ju att använda så lite kemiskt som möjligt både utvändigt och invändigt :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela