Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Jobbig vecka och ett spännande paket :)

Publicerad 2008-02-22 12:34:17 i Mat och kost,

Sista dagarna har varit väldigt jobbiga. Känner mig inte alls kry och det har varit mycket jobb. Igår var vi inte klara förrän strax före nio på kvällen, då hade P. jobbat i 15 timmar... Jag hade i alla fall möjlighet att vila lite på dagen, men blev väldigt trött ändå. Idag blir det i alla fall lite kortare, vi planerar att komma hem till halv sex, äta middag och SOVA.
 
Häromdagen fick jag ett paket (tack hippihäxan!)... I en grön papperspåse låg en blöja och inuti den två mystiska påsar... Den ena innehöll en kombuchasvamp och den andra kefirgryn. Kombuchasvampen används för att framställa en dryck som ganska självklart kallas kombucha. Den tillskrivs alla möjliga hälsoeffekter, från att bota magbesvär till att hämma cancer... Allt är säkert inte sant, men jag tror att mår magen bra så mår också kroppen bättre. Och jag är övertygad om att magen mår bra av goda bakterier och att vi i dagens samhälle har det aldeles för "bra" med kylskåp och pastörisering, konserveringsmedel osv. Vi tar bort så mycket bakterier ur vår mat att vi inte tänker på att vår kropp faktiskt behöver leva i symbios med goda bakterier för att må bra.
Jag har gjort egen yoghurt, inte bara för att det är kul och tillfredsställande, utan för att det finns en levande kultur i yoghurten som våra magar mår bra av. Den finns såklart även i köpeyoghurt men inte alls i samma utsträckning. Likaså gör jag surdegsbröd och surkål (den är dock inte klar än) av samma anledning.
Jag vet att min kropp inte tål många kemiska preparat som används i mat idag och tror att jag som många andra måste bygga upp min motståndskraft genom att göra magen glad och hjälpa den att hitta en bra balans med goda bakterier.

Det är också därför jag ska prova att göra kombucha, som även den innehåller goda bakterier för magen. Kombuchan bryggs på te, socker och kombuchasvampen. Den ska stå i rumstemperatur i ca en till två veckor och sedan med fördel lagras på flaska. Smaken är enligt andra som ett vitt vin eller åt champagnehållet, och det låter ju inte så illa alls :) Så här ser min kombucha ut idag:
kombucha
Det mörka man ser är själva svampen. Nu ska den stå så här (övertäckt med en duk) i ca en vecka till sen ska jag provsmaka :) Den doftar lite åt vinägerhållet just nu, friskt och gott, men surt. Ser med spänning fram mot resulatet!

Kefirgryn använder man för att göra kefir, en slags filmjölk kan man säga. Den finns också att köpa från Arla, men det finns knappast några kefirgryn i köpefilen som är silad, så grynen måste man få från annat håll, i en blöja på posten till exempel! Grynen blandas med mjölk och ska stå i rumstemperatur i ungefär en dag. Sedan ska grynen silas bort och kefiren ska ätas/drickas eller ställas in i kylen (om jag nu fattat allt rätt...) Min första kefir blev väldigt blaskig, men grynen förökade sig och blev nästan dubbelt så många, så något måste jag ju gjort rätt i alla fall.
Jag har tyvärr inte ätit av den då jag vid närmare efterforskning insåg att grynen förutom goda bakterier även innehåller jäst. Jäst är helt okej för de flesta men eftersom jag har en infektion i kroppen som kan förvärras av jäst har jag bestämt att undvika kefiren så länge. Så här ser det i alla fall ut:
kefir
mhm, inte så aptitretande bild kanske, ser mest ut som risgrynsgröt och inte fil :)

Min ost gullar jag med varje dag och vänder på den. Jag lagrar den fortfarande i "biblioteket" där det borde vara lagom varmt. Den bor helt öppet på en handduk och börjar bli riktigt gul och fin och doftar väldigt gott, svårt att hålla mig från att testa...
ost efter några dar

Lunchrasten är slut och jag ska hämta upp P. på jobbet så vi blir klara så fort som möjligt i kväll. Jobba, jobba, väldigt skönt att vikarien börjar på måndag så att vi får lite avlastning!

Kommentarer

Postat av: hippihäxan

Publicerad 2008-02-22 17:29:28

Vad skönt att paketet kom fram...
Min första kombuchasats blev inte jättegod mest smakade den vinäger, men jag tror den behöver koma till ro lite (den är ju trots allt levande) för sen har den bara blivit bättre, nu känner jag nästan i stortån när den är klar att sila av för att bli god... så ge inte upp om du inte gillar det i början.
(Jag tyckte jag hade mycket för mig.. men du... hoppas du får ta det lugnt snart, det kan du behöva!)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela