Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Matinspiration...

Publicerad 2008-02-06 11:24:19 i Mat och kost,

Här kommer ytterligare en dags mat hemma hos oss:

Frukost: Äpple i bitar, fil, kruska kli, linfrön och havreringar från frebaco

mellanmål: Två skivor blodbröd med messmör och en apelsin

lunch: Matlåda med pasta, sås med färsk babyspenat, krossade tomater, vitlök, lök, salt o peppar, mozzarella till.

middag: gryta på fläskkött, palsternacka och lite andra rotfrukter, tomater och lök. (Vet inte riktigt vad som var i, sambon lagade) till det ris.

Ang blodbröd; det är paltbröd, men tillagad palt gillar jag inte, så jag äter det olagat. Då är det som ett hårt tunnbröd som är lite svartfärgat. Smakar ungefär som vanligt tunnbröd tycker jag, men det innehåller mycket järn. Jag fick lite backning hos barnmorskan sist att mitt järnvärde sjunker, och eftersom jag inte vill äta tabletter äter jag detta i stället. Två små kakor ger ca 30% av RDI, så det är en del. Det finns två större producenter av paltbröd. Det ena är Gene, som innehåller flera olika tillsatser, och det här som jag äter som jag inte minns vad det heter nu, som bara innehåller naturliga ämnen. Även messmör innehåller mycket järn.
Behöver du mer järn så tänk på att äta något med c-vitamin samtidigt, det underlättar för kroppen att ta upp järnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela