Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Planering av trädgården!

Publicerad 2008-02-17 16:11:32 i trädgård,

Idag har varit en utomhusdag. Solen har visat sig och det har varit aldeles lagom kallt. Jag har ägnat förmiddagen åt att mäta upp trädgårdslandet och det som finns där nu. Inte så lätt med ett knasigt måttband men jag tror jag har fått lite koll i alla fall. Sedan satte jag mig för att göra det roliga, planera hur jag ska göra! Jag hade en liten plan, som jag till större delen bara har fört ner på papper, men det var ändå roligt att se hur det skulle kunna bli.
Om någon sköter och planterar och rensar allt vill säga.......
Så här blev planen till slut:
image15

Det blir kanske lite svårt att se, men jag tänkte i alla fall plantera klematis vid den vänstra ingången och Fikonbladspumpa vid den högra. Vi får se om det går eller om rådjuren äter upp dem, allt är ju inhägnat, men själva "porten" kan de ju komma åt att snaska på.
Innanför ingången till vänster tänkte jag ställa krukor med kryddor, basilika, citronmeliss och koriander. Det som är ritat med bläck finns redan och det tänkte jag mest rensa och försöka tukta jordgubbarna lite som spridit sig lite överallt. Tänkte också flytta gräslöken lite utanför jordgubbslandet istället för mitt i...

Nere till höger tänkte jag ha en spalje med sockerärt och spritärt (nr4) nummer fem ska bli min odlingsbänk. Först tänkte jag köpa pallkragar, sen tänkte jag gjuta dem i betong, men nu har jag bestämt att göra det enklaste jag kunde komma på. Eftersom jag har ett överflöd av pallar på jobbet tänkte jag ta med mig sex xtycken hem och spika ihop dem i hörnen. En liten duk innanför dem som håller jorden på plats och så bör det vara klart! Tänkte åka på en loppis jag vet och kolla om de har några fönster, sist jag var där sålde de jättefina för 50kr st, som jag i så fall ska lägga över så det blir som en drivbänk i början.

Däri tänkte jag odla: Morot, palsternacka, rädisor, rödbetor, svartkål, spenat och gul lök.
Framför tänkte jag ställa ut ett litet bord och två stolar så man kan njuta lite av trädgården när arbetet är klart. Bredvid blir det tre krukor med oregano, rosmarin och timjan. Någonstans ska jag plantera libbsticka också, som jag hoppas få knycka av svärmor, men jag vet inte var riktigt. Kanske vid lavendeln...
Anledningen att jag planerar att plantera det mesta i krukor och odlingsbänk är för att jag vill minimera ogräsrensningen och underlätta arbetet så mycket som möjligt. Jag kan på det viset också förlänga odlingssäsongen. Börja tidigare och sluta senare...

Efter ett tag lyckades jag locka ut P. och vi fixade stängslet runt tomten. Nu har novak fått mer än dubbelt så stort att springa på och vi har försökt att göra det rymningssäkert. Får se hur det går... Han var väldigt glad åt att få hoppa omkring bland stenarna och slyn på baksidan, så det är helt klart värt arbetet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela