Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

smarrig hemmagjord glass

Publicerad 2008-02-10 10:48:27 i Mat och kost,

Här kommer mitt favoritrecept på glass! Jag gör det i glassmaskin, men det borde gå ändå om man fryser i en låg bytta och vispar ofta.

100 gram choklad (Lindts mörka utan lecitin är bra, eller någon av Mascaos) Jag föredrar en mörk choklad som

                                   ger glassen riktigt chokladig smak, men det är en smaksak.

2 1/2 dl mjölk
1 ägg
3/4 dl socker
1tsk vaniljsocker (vanillinsocker är helt kemiskt framställt, Jag letar fortfarande efter ett vaniljsocker som inte      

                                innehåller klumpförebyggande medel lr dylikt. Tänkte faktiskt göra eget, har handlat stänger, men

                                 inte kommit till skott)

2dl grädde


Bryt chokladen i bitar och smält den sakta i mjölken i en kastrull.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt

Vispa ner chokladmjölken i äggblandningen när chokladen smält. Låt blandningen svalna.

Vispa grädden och blanda ner den i chokladröran när den svalnat av.
(mjölk och grödde går att fördela lite som man vill, jag har gjort med både mer och mindre grädde när jag haft slut på det ena eller det andra)


Slå över i glassmaskinen och frys, eller lägg i en bytta i frysen direkt.

Jag brukar servera den med lite bär, tinade blåbär och hallon är gott till. Även apelsin funkar fint och en liten citronmeliss som dekoration är aldrig fel om man ska göra lite finare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela