Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

urinstinkande spya från toan... urk!

Publicerad 2008-02-06 10:28:44 i hem,

Häromdagen bestämde jag mig för att vi skulle installera en vattentoa med omedelbar verkan. Den hittills relativt lovordade mulltoan blev i mitt huvud sprängd i små bitar och bitarna sänkta i havets djupaste hål.

Det hade blivit stopp i urinseparetten och sambon bestämde sig för att det var dags att göra något åt detta. (Jag var mycket glad eftersom det inte är det lättaste att springa ut stup i kvarten, få av sig kläderna och sätta sig på huk - för att inte tala om att ta sig upp igen - när man är gravid.

Det som hände var att jag från köket hörde ett högt plask och sambons halvt desperata röst "ÄÄÄÄÄLSKLIIING" eka genom huset. När jag når badrummet står han där halvt dränkt i urin med en pöl runt fötterna. Slang-jäveln har gått av och stoppet är borta - avrinningen leder numer rakt ut på vårt badrumsgolv!
Målmedveten som han är fortsätter sambon att försöka lokalisera varför det är stopp. (Efter att jag sträckt in hink och mopp och diverse annan städutrustning till honom och han sanerat det värsta) Det visar sig att slangen gått i en krök och där har urinet samlats och dunstat och bildat en kleggig sörja som orsakat stoppet. Efter lite bearbetning med hett vatten och diverse kemikalier släpper stoppet och landar i hinken. Tänk er en urinstinkande spya från någon som levt på gul mannagrynsgröt med klumpar i - fy faan säger jag bara!

Saneringen och städningen av badrummet tog sin lilla tid, men nu står toan där som tidigare. Sambon ville inte alls spränga toan och installera en vattentoa på studs. Han kom med argument som "det är tjäle i backen" och annat trams... Så jag får väl hålla mig till tåls till sommaren åtminstone. Måste väl övertyga banken om att höja lånet också så vi har råd att installera trekammarbrunn eller septitank eller vad det bli för lösning. Badrummet måste också renoveras i samband med detta eftersom toan är inkaklad med resten av badrummet och att han som byggt känns lite oproffsig, vi litar inte på att tätskiktet är som det ska och vill hellre göra om själva än att stå där om några år med fuktskadat hus. Vissa kakel/klinkerplattor är fogade med silikon och vissa med fogmassa så man undrar ju lite...

Dagens fråga: När man bygger nytt hus, varför installerar man en tvåkkammarbrunn och inte en trekammarbrunn? Jag menar vårt hus är inte från 1800-talet, det är uppbyggt 2002! Om man absolut vill ha en ekologisk toa kan man väl fixa en bättre lösning så man slipper bära tunnan genom halva huset när den ska tömmas, och rör som inte böjer sig och orsakar stopp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela