Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Jordärtskockorna är uppe ur jorden...?

Publicerad 2008-01-21 10:28:04 i trädgård,

Ja det var i alla fall vår ambition när vi gick ut i landet beväpnade med spade och kratta. Vi hade säkert 30 fina plantor så jag hade räknat med lite avkastning. 
Döm om vår förvåning när vi grävde igenom landet och hittade... en skocka och tre pytte-pytteskockor! 
Det räcker ju inte ens för att så en ny omgång :(

När vi ändå var i farten grävde vi upp potatislandet också och rensade bort lite ogräs. Där fanns det lite mer att plocka upp även om jag i normala fall skulle tycka att det var en väldigt fattig skörd av potatis, men den slängde vi i komposten. Jag vill ha en fast sort, så jag tyckte inte det var någon mening med att spara potatisen till utsäde då det var en mjölig variant. (om det ens funkar då den måste ha varit fryst i vinter) 

 421205-3

En bild på det uppgrävda skock-landet. I verkligheten såg jorden så svart och mullig ut, här på bilden ser den mest skräpig ut tycker jag. Rishögen i bakgrunden är plantorna jag rensat bort. De tänkte jag använda i botten på odlingsbänkarna vi ska bygga eller som marktäckare, men de känns lite i grövsta laget för det.
Den gröna plantan i mitten ska visst föreställa sparris, så den har jag sparat.

jordgubblsandet

Det stackars jordgubbslandet är i stort behov av en upprensning, det är ett kommande projekt. Den stora torra tuvan längst fram till höger är gräslök som redan börjat skjuta några skott.

Dagens fråga nr 1. Varför planterar man en tuva gräslök mitt i jordgubbslandet?? Någon dold egenskap som jag inte vet om?

Dagens fråga nr 2. Varför sätter man en ventil i väggen mellan kök och hall när det en decimeter från hålet är ett öppet dörrhål? Är inte ventilationen genom dörröppningen tillräcklig eller anser man att ventilen är en prydnad???

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2008-01-21 20:23:56

Först: Grattis till magen!
Hoppas du får en bra graviditet. Jag mådde illa i fyra månader... Men det var det värt!

Det där med Migrän. Det är jätte jobbigt.
Jag provar gärna vad som helst.
Lästa lite bland kryddorna du varnade för..
Ups.. jag använder, Curry, citronpeppar, även italiensksalladskrydda... Hjälp..
Jag lagar mycket mat av fyst kyckling...
Har du mer tips så skicka gärna till mig på mailen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela