Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Lååång lista på tillsatser

Publicerad 2008-01-23 17:47:02 i Mat och kost,

För er som är intresserade kommer här den lista som var starten på min "inte äta kemiska tillsatser-kost"

Dessa ämnen är kända för att kunna orsaka MIGRÄN:

E102 Tartrazin (gult färgämne)

E214 P-hydroxibensoesyraetylester

E215 P-hydroxibensoesyraetylesterns natriumsalt

E216 P-hydroxibensoesyrapropylester

E217 P-hydroxibensoesyrapropylesterns natriumsalt

E218 P-hydroxibensoesyrametylester

E219 P-hydroxibensoesyrametylesterns natriumsalt

E280 Propionsyra

E281 Natriumpropionat

E282 Kalciumpropionat

E320 Buthylhydroxianisol (BHA)

E321 Buthylhydroxitoulen (BHT)

E621-E624 Glutamater
E951 Aspartam

När jag väl börjat läsa på och hittat alla dessa som kan ge migrän hade jag stött på en hel del andra ämnen som jag tyckte lät läskiga. Eftersom jag vill vår bebis bästa skrev jag även den lista som följer:

Fäljande ämnen kan orsaka fosterskador:

E120 Karmin (rött färgämne)

E122 Azorubin (rött färgämne)

E123 Amarant (rött färgämne)

E128 Röd 2G

E150 Sockerkulör (brunt färgämne)

E154 Brun FK

E155 Brun HT

E210 Bensoesyra (i kombination med acetylsalisylsyra)

E211 Natriumbensoat (i kombination med acetylsalisylsyra)

E212 Kaliumbensoat (i kombination med acetylsalisylsyra)

E213 Kalciumbensoat (i kombination med acetylsalisylsyra)

E218 P-hydroxibensoesyrametylester

E219 P-hydroxibensoesyrametylesterns natriumsalt

E220 Svavelsyrlighet, svaveldioxid

E221 Natriumsulfit

E222 Natriumbisulfat (natriumvätesulfat)

E223 Natriumpyrosulfit (natriumdisulfit)

E224 Natriumpyrosulfit (kaliumdisulfit)

E226 Kalciumsulfit

E227 Kalciumbisulfit (kalciumvätesulfit)

E228 Kaliumvätesulfit

E249 Kaliumnitrit

E250 Natriumnitrit

E251 Natriumnitrat (salpeter)

E252 Kaliumnitrat (salpeter)

E262 Natriumacetat, natriumdiacetat

E320 Buthylhydroxianisol (BHA)

E321 Buthylhydroxitoulen (BHT)

E407 Karragenen

E460 Mikrokristallinisk cellulosa och cellulosapulver

E461 Metylcellulosa

E558 Bentonit

E621 Mononatriumglutamat (smakförstärkare)

E622 Monokaliumglutamat (smakförstärkare)

E623 Kalciumdiglutamat (smakförstärkare)

E624 Monoammoniumglutamat (smakförstärkare)

E942 Dikväveoxid

E951 Aspartam (Usa:s livsmedelsverk har noterat 92 olika symtom som alla har samband med aspartam!)

E952 Cyklaminsyra, cyklamater

E954 Sackarin, sackarinater


Jag valde också bort Soyalecitin, som utvinns mha bensin, som ofta finns kvar i slutprodukten. Soyalecitin är ett emulgeringsmedel och finns i lättprodukter och choklad (bla)

När jag insett detta insåg jag också att det är lättare att undvika alla tillsatser än att gå och kolla på varje produkt vilka ämnen den innehöll eller inte, plus att jag då på köpet slapp alla andra bieffekter som tillsatser kan ge. 

Och som jag skrivit tidigare har jag inte mått så bra som jag gör nu på jag vet inte när! Är piggare, mer ork, inga ledproblem (har (haft!) reumatiska besvär), känner mig allmänt friskare och framför allt har mina ständigt återkommande migränattacker och synstörningar minskat till.... NOLL! 

Det, och vetskapen att vi ger vårt barn de bästa förutsättningarna vad gäller kost, hjälper de stunder då det känns tungt att inte bara kunna slänga in nåt i micron och ha färdig mat på ett par minuter. Och som tur är har jag fått låna syrrans glass-maskin så jag fortfarande kan frossa i det jag gillar absolut mest utan en enda kemisk tillsats!


Mums, ska nog ta och lägga in ett recept på min favorit-glass senare! 

 

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2008-01-24 12:53:25

Jösses, det är ganska många.
Måste börja tänka mer på detta.
Vi lagar all vår mat, köper inget färdigt. Men ändå, finns kanske hur många fallgropar som helst. hmm..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela