Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

trädgårdsdrömmar...

Publicerad 2008-01-19 22:26:06 i Allmänt,

Drömmer mig bort från detta rusk och blaskväder in i min nya bok om trädgård och odling. Det ser så fantastiskt härligt ut! Jag skulle så gärna vilja ha en sån där fin trädgård att pyssla i. Men när det väl kommer till kritan har jag nog inte ork att göra särskilt mycket mer än pyssla... En riktigt fin trädgård kräver ju en hel del arbete och frågan är om jag verkligen är beredd att lägga ner det jobbet??

Jag har börjat göra en lista på vad jag skulle vilja odla. Den blev rätt så lång, fast jag försökte att inte skena iväg, så jag måste nog gallra lite i den...
Just nu har jag 23 olika grönsaker och 10 kryddor med på listan. Och då tillkommer ju att jag måste ta hand om det vi redan har, vilket är två plommonträd, två körsbärsträd, fem äppelträd, fyra vinbärsbuskar, en krusbärsbuske, ett hallonsnår och två jordgubbsland... Visserligen är nästan alla träden nyplanterade (vi fick tre äpplen förra sommaren) men det övriga räcker nog till ändå...
Och så är det ju dessa blomrabatter som förra ägaren planterat runt huset. Vi har säkert närmare tio rosenbuskar till exempel... För att inte tala om allt som växer som jag inte har den blekaste aning om vad det är :S

Jag hade tänkt mig att vi skulle plocka upp jordärtskockorna ur jorden idag, men det kändes inte så kul i det här stormiga och regniga vädret, så det får vänta. 

Min filosofi i år blir nog att sätta så underhållsfria växter som möjligt, och bara av sådana sorter som jag vet att vi gillar. Gärna växter som jag kan förodla inne (innan jag blir för stor och tung för att orka) och sedan plantera ut i höga odlingssängar som P. ska bygga. Efter utplantering tänkte jag försöka täcka med halm och gräsklipp eller liknande för att slippa så mycket av ogräsrensning som möjligt. Jag tänkte också satsa på grönsaker som skördas sent, när lillan blivit lite större och jag förhoppningsvis är pigg och alert efter förlossning och vaknätter...

Vi får se hur det blir, kanske slutar det med ingenting, men drömma och planera tänker jag fortsätta göra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela