Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Vad ska jag orka göra i trädgården?

Publicerad 2008-01-12 12:46:48 i trädgård,

Första våren i huset. Vi har ju lite att leva upp till då den tidigare ägaren var trädgårdsarkitekt, men jag ska göra mitt bästa. (kan nog jaga ut P. pckså, men han är inte så intresserad så det mesta får jag nog stå för själv)

Det har börjat mindre bra då vovven har ägnat vintern åt att
1. gräva hål både här och där i trädgården, ena körsbärsträdet står på sniskan efter att han lekt grävling, ros-spaljen är halvt uppgrävd och så några potthål i gräsmattan förstås
2. Kissa på vinbärsbusken och mynta-plantan

Vi har dragit vårt strå till stacken genom att
1. Inte rensat en enda rabatt/ land på hela sommaren eller hösten förra året
2. Inte plockat upp potatisen eller jordärtskockorna (det är ju så man skäms...)
3. Låtit hunden hållas med sina mindre lyckade aktiviteter...

Men men, det är aldrig för sent har jag hört och i år måste det bli lite ordning i alla fall. Det vi gjorde förra året var att plantera rabarberplantor som vi fått av svärmor, jag hoppas verkligen att de tar sig. Annars var det som sagt totalt stiltje på trädgårds-fronten.

Jag skulle vilja odla;
potatis, morötter, kål, rädisor, jordärtskockor (vet inte hur man tillagar dem så det måste utforskas och så var de så fantastiskt vackra när de blommade), kryddor som libsticka, timjan, oregano, rosmarin och koriander, ärtor, spenat, squasch och så skulle jag vilja rädda de sparrisplantor som förra ägaren pekade ut för oss. 

Fixa liiite i blomrabatterna också, det är så härligt när det blommar...

Hur ska jag fixa det när lilla bebisen ska anlända i början på Juni?
Känner faktiskt att det kliar lite i fingrarna för att gå ut och dra lite i landet redan nu medans jag orkar, men vid tanken att stå nerböjd till marken och dra upp ogräs slutar det genast klia, magen är redan ivägen :)

Funderar på att sätta P. på att bygga höga odlingsbäddar åtminstone till kryddorna och småsaker som sallad mm, för att underlätta sådd och rensning. Men det krävs lite efterforskning på det området innan vi sätter fart. Det måste ju gå åt otroligt mycket jord för att fylla bäddarna?

Nu ska jag ta tag i dagens projekt. Jag har haft en surdeg på jäsning hela veckan och idag ska slutresultatet bli klart. Efter det kanske jag tar en liten tur ut i landet i alla fall...

Dagens fråga:
Hur kan en trädgårdsarkitekt placera garaget så att det helt blockerar all utsikt från huset mot trädgårdslandet???

Skulle vilja riva eländet och bygga ett nytt på andra sidan tomten, men som med allt annat krävs det både tid och pengar...




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela