Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Varför naturlig mat?

Publicerad 2008-01-13 18:59:04 i Mat och kost,

Ja, vad menar jag med naturlig mat och varför ska man äta det? Andra har säkert helt andra definitioner på begreppet, men för mig innebär det främst mat utan kemiska tillsatser.

Varför då kan man då fråga sig? Det smakar ju så gott med glass, dricka, snabbmat och så vidare? Den största anledningen för mig är att jag helt enkelt mår bättre då. Sedan jag började äta mat utan tillsatser har jag inte haft migrän en enda gång till exempel, trots att jag tidigare hade migrän flertalet gånger i veckan! Mina ledbesvär är också mycket bättre och kan knappt kallas besvär längre! Jag har också blivit mycket piggare och mår allmänt bättre. Och det trots att jag nu är gravid! Alla mina värden är bra, till och med järnvärdet, fast jag inte tar något tillskott som alla säger är nödvändigt.

När jag märker dessa effekter på mig själv vill jag självklart inte ge dessa ämnen till vårt barn heller, utan jag (vi) har valt att helt avstå från all mat som innehåller E-ämnen och andra konstigheter. Lite krångligt är det, särskilt i början, men när man väl får lite kläm på det är det inte särskilt svårt. Det jobbiga är att lära sig vad man kan äta och inte, när det väl är gjort går det av bara farten sedan.

Hur och vad äter vi då? Kaninmat?
Inte alls, vi äter helt "vanlig" mat, fast med det extra jobbet att vi gör det mesta själva. Färskt kött går oftast utmärkt att köpa i affären, men helst äter vi vilt vi köper från bekanta. Grönsaker och potatis har (oftast) heller inga tillsatser. Ägg, smör (inte margarin!) mjölk, riktig grädde, vissa ostar osv. Det mesta finns det bra alternativ av om man tar sig tid att leta.

Fällor:

Curry - innehåller gurkmeja som ofta innehåller ett gult färgämne som heter Tartrazin (E102) som bla     kan framkalla migrän 
Italiensk salladskrydda - innehåller Natriumglutamat, smakförstärkare (E621) som har en hel rad kända bieffekter och som är en förbjuden tillsats i flera andra länder. Ska man undvika nåt är det detta ämne!
Citronpeppar - Innehåller natriumglutamat och odefinierade aromer.
Grillkrydda - Innehåller ofta natriumglutamat mm
Fryst kyckling - Innehåller förutom vatten ofta socker, salt, konserveringsmedel och ibland färgämnen
I princip all smörgåsmat av chark - innehåller ofta Natriumglutamat och i princip alltid E250, natrumnitrit, som kan ge förvärrad reumatism och ledproblem m.m.
Saft - Vissa sorter innehåller inget naturligt alls utan är helt konstgjort och kan innehålla 20-30 kemiska ämnen, trots att det är "apelsinsaft" tex.
Light-drycker - De flesta vet väl att lightdrycker innehåller sötningsmedel, men är du medveten om att aspartam(som  är ett sötningsmedel E951) Har en lista hos det amerikanska livsmedelsverket på över 90 oönskade bieffekter? Aspartam är det som starkast framkallar migrän hos mig. Resterande innehåll i dryckerna gör inte saken bättre.

Vill du äta mat som är fri från tillsatser så sträva efter att handla så "ren" råvara som möjligt. Undvik färdiga blandningar, röror och liknande. Efter lite övning slänger du själv ihop betydligt godare såser, soppor, röror och grytor än de du kan köpa på halvfabrikat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela