Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Nästa utredning-diabetes :(

Publicerad 2008-07-16 20:30:46 i Mat och kost,

Eftersom jag hade högt blodsocker under graviditeten skulle jag kolla igen efter någon månad för att kontrollera så att det sjunkit. Det har det inte, snarare stigit. Känns inte alls kul.
Som mest har jag mätt 10,2. Gränsen för väl kontrollerat socker går vid 6,1, så det är aldeles för högt. Så nu får jag åka in till vårdcentralen på morgonen några dagar för att ta ett fastevärde på deras labb. Sedan får vi se vad som händer. När jag gick på utredning för diabetes för ett par år sedan fick jag ingen diagnos, men jag låg på gränsen redan då. Det är typ 1, dvs sk ungdomsdiabetes jag i så fall har enligt den utredningen. Tyvärr, för typ 1 går i princip aldrig behandla enbart med kost eller tabletter som typ 2 gör. Så i så fall blir det insulinsprutor dagligen och det vill jag verkligen inte.
Hoppas att min mätare är trasig och visar fel värden, men jag tror inte på det och det känns rätt jobbigt.
Måste det alltid vara massa fel på mig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela