Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Det goda linfröet

Publicerad 2008-03-03 10:15:28 i Mat och kost,

Jag använder och äter linfrö nästan dagligen. Linfrö innehåller många bra näringsämnen, fetter och mineraler, bla

Omega 3 fettsyror
Proteiner
Järn
Kalcium
Zink
Magnesium
Lösliga kostfibrer

Pga de lösliga kostfibrerna hjälper linfrö även till att sänka kolesterolvärdet.
Hela linfrön passerar genom kroppen utan att kroppen får en chans att utvinna allt "gott" ur fröet och därför bör man använda krossade eller tugga linfröna ordentligt. Behöver magen en extra skjuts kan man med fördel lägga linfrön i blöt några timmar och sedan dricka vätskan som då blivit lite geleaktig och innehåller mycket kostfibrer och därför har en lätt laxerande verkan.
Rekomenderat dagligt intag är ca 1-2 matskedar.
Linfrö innehåller utöver allt gott även glykosider som producerar vätecyanid, sk blåsyra, som inte är nyttig. Ett normalt intag ger inga som helst risker, men vid intag av 8-10 matskedar per dag kan det neurologiska systemet påverkas av cyanidsyran. Rökare ska också vara lite försiktiga med intag av linfrö i och med att de redan får i sig massor med cyanid från cigaretterna, och därför inte överskrida 2 matskedar per dag.
Vid normalt intag överväger allt gott i linfröet den lilla halten av cyanider och främjar kroppens hälsa.

Hur använder jag linfrö?
Låt stå i glas med vatten och drick vätskan
Linfrö går att äta precis som det är, ta en nypa och tugga på, det blir en lite nötaktig smak.
Häll i linfrön i degen när du bakar bröd
Strö linfrön på gröten (plus ett halvt rivet äpple och lite kanel, mums) eller filen
Häll i en matsked frön när du mixar en "drink" (kolla på frukostdryck om du vill ha tips, men där glömde jag skriva i att jag hade lite linfrön i också)
Häll i pannkakssmeten
blanda ner i salladen

Linfrön kan med fördel mixas tillsammans med vetekli och sedan strös i princip allt... Bara prova dig fram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela