Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

första tygblöjan nästan klar!

Publicerad 2008-03-09 13:57:22 i Allmänt,

Efter en del klurande och omritning av mönster har jag nu lyckats sy något som åtminstone liknar en blöja :)

Den är sydd i oblekt bomull med en urtagbar uppsugningsdel av frotté (100% bomull). När den är testad och jag vet att modellen funkar tänkte jag sy den innersta delen i ett annat tyg som är lite mjukare, det här känns lite strävt för en babyrumpa tycker jag, men det duger för provning!

Här är blöjan utvikt med uppsugningsdelen bredvid:
blöja1

Och här är blöjan hopvikt med uppsugningsdelen istoppad. Nu är den hopsatt med nålar då jag inte hade kardborreband hemma och inte vill åka och handla bara för det.
blöja 3

Kostnaden för denna blöja är mindre än 8 kronor med dubbla inlägg! Sen tillkommer ju lite arbete men har jag bara rätt grejer hemma gör jag nog en blöja på en kvart tjugo minuter skulle jag gissa, så det är inte sååå tidskrävande. Fast det är klart ska jag göra tjugo stycken tar det ju lite tid, men det är ju roligt också och så tillfredställande att göra saker själv istället för att köpa färdigt.

Jag har också gått igenom mina högar av mönster och hittat en hosa jag tror skulle passa perfekt som ytterbyxa i ylle. Hittade massor av mönster på små söta babykläder så nu kliar det i fingrarna att sy både det ena och det andra! Har tyvärr inget bra tyg hemma så det får vänta...

Nu ska blöjan tvättas så det inte finns rester av kemikalier kvar i tyget, sys färdigt med kardborreband och sedan ska lämpligt offer få prova den (har en tvåveckors-bebis som volonterat till uppdraget), spännande att se om den funkar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela