Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Nu är osten och kombuchan provsmakad!

Publicerad 2008-03-01 12:31:43 i Mat och kost,

Såhär till lördagsfrukosten provsmakade vi min ost. Den har nu lagrats i... 11 dagar. Inte så mycket kan tyckas, men jag var tvungen att kolla hur den smakade. Den smakade... väldigt lite faktiskt. "mild plastost" var P.s kommentar och jag är nog böjd att hålla med... Så nu är den saltad igen och jag ska prova lagra den längre. Inte säker på att det går då vi skurit i den och det mår ju en ost inte bra av, men jag hoppas att saltet ska göra att den "läker" ihop.
Problemet är bara var jag ska lagra den. Kylen är för kall för att den ska utvecklas och P. börjar klaga på att det doftar ost i biblioteket... Så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på, det är för kallt för att ställa den ute, och likaså i kallskafferiet.
ost lagrad

Nästa ost jag gör ska jag pressa lite kortare tid, så den inte blir så kompakt utan lite mer grynpipig. Ska nog göra två på en gång också, en som kan ätas direkt (enligt Hippihäxan smakar den då ungefär som mozzarella, och det är ju gott) och en som kan lagras kanske fyra veckor eller mer så det blir lite mer smak och karaktär på den.

När jag ändå var i farten i köket började jag kolla på kombuchan också. Jag har fått en baby-kombucha som är mer än fyra gånger så stor som orginalet! Inte lika tjock, men ändå. Jag plockade upp kombuchasvamparna och sköljde av dem i svalt vatten och sedan ner i en plastbytta och hällde över två deciliter av vätskan. Resten av vätskan silade jag och hällde över på flaskor.
En smutt provsmakade jag såklart också. Jag hade förväntat mig något vinägerliknande, men det stämde inte alls! Det smakade gott! P. (som mycket skeptisk till slut smakade också) tyckte det smakade som cider, och det är nog det närmaste jag kan beskriva också. Spritsig men utan kolsyra. Väldigt gott faktiskt tyckte jag, P. tyckte det var okej men inte överdrivet gott. (tror mest det är för att han tyckte svampen såg läbbig ut)
Nu har jag gjort en ny sats med ett annat sorts te, en blandning på grönt och svart med lite kryddor i, så vi får se om det blir lika bra. Jag ville inte använda samma sort som sist då det var ett "gammalt" te med aromer istället för naturliga smaker. Eftersom jag inte dricker svart te normalt och P inte är så noga har skafferiet inte blivit helt utrensat från fusk-teer ännu.
kombucha flaska

En flaska tänkte jag spara ett par veckor för att den ska få mogna ordentligt, resten tänker jag dricka upp :)

Hoppas bara att det inte blivit alkohol i den... Kanske ska skaffa en sån där alkomätare...? Nu när vi bor i hus kan jag tänka mig att jag ändå vill göra eget vin och mjöd igen som "förr" om åren. Är visserligen lite mer kräsen nu än när jag gjorde vin sist, men mjödet vi gjorde blev himla gott och populärt bland kompisarna så det måste jag prova igen när humlen blommar. Och vin som inte blir lyckat kan man alltid spara till vintern och göra kryddvin av. Inget är väl så gott som kryddat vin en klar vinterdag...

Kommentarer

Postat av: Tulsi Olsson

Publicerad 2008-03-11 16:22:11

Hej igen!
Skrev visst ett inlägg idag?
Som sagt jag är ute efter färdig Kombucha(har på jäsnig hemma i Gränna)men är i Sthlm nu!
Vet du någon mer som gör drycken?
Hur är er situation där ni bor?
Hyr ni ut något litet boende?
Min dotter Rubina, 20 och jag, 59 söker något.
Vi hjälper gärna till med något om det behövs!
Mobil: 0731404260

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela