Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Extra koll hos BM, havandeskapsförgiftning?

Publicerad 2008-05-08 08:42:43 i Barnen,

Jag ringde barnmorskan igår, mest för att hon skulle säga att det är "helt normalt" och "inget att oroa sig för" att jag gått upp så mycket i vikt sista veckan. Det sa hon inte...

Hon sa att det KAN vara helt normalt, men började fråga massor. Att mina fötter svullnat och ser ut som fotbollar, att jag blivit väldigt trött, att jag hade ont i huvudet igår och kräktes... Och att blodtrycket var högre än vanligt för mig vid förra kollen.
Och så sa hon att jag har flera symtom på havandeskapsförgiftning och bokade in mig på en extra koll idag. Hon sa också att OM det är havandeskapsförgiftning måste vi åka in direkt till förlossningen idag. När hon sa det DÅ blev jag lite skraj. Tror liksom inte på att det skulle vara något fel, känns inte så. Men känner också att jag känner så för att jag helt enkelt inte VILL att det ska vara något fel...

Berättade för syrran igår kväll som sa "då kanske du blir mamma i morgon!" HJÄLP säger jag då! Det är ju fyra veckor kvar! Jag vill inte bli igångsatt... Fast det är klart, hellre det än att det ska vara farligt för Lillan, men ändå...

P. blev lite orolig såg jag, fast han låtsades inte om det för mig. Men han kom med massa frågor i går kväll och gjorde värsta undersökningen på mig. Efter ett tag fattade jag att han kollade alla symptom på havandeskapsförgiftning på nätet och jämförde med mig... Hans slutsats var att det i alla fall inte var troligt att jag hade någon akut förgiftning, men att det inte var otroligt att de skulle skicka mig till Danderyd i alla fall, för en extra koll. Det tror inte jag. Jag tror att de kommer att mäta mitt blodtryck och kolla om jag har äggviteämnen i urinen, konstatera att testerna var bra och rekomendera mig att åka hem och vila... Jag hoppas innerligt att jag har rätt...

Jag har i alla fall sjukskrivit mig idag och ställt in mina möten, tänker vara hemma i morgon också. Det enda jobbiga är att jag fortfarande inte är klar med momsrapporten som ska vara inlämnad på måndag. Undrar om jag kan få skatteverket att ge mig lite längre tid, så jag slipper sitta med det just nu? Känns som om huvudet är fullt med annat...

Tänk om jag har fel och vi verkligen ska in till förlossningen snart, då är inget klart! Jag har ju inte packat någon bb-väska, inte köpt nån mat, inte hämtat igen vetekudden som syrran lånat, och vem ska ta hand om hunden? Nä usch, nu slutar jag att tänka på det. Är det så så är det så och då löser det sig på ett eller annat sätt, nu ska jag lägga mig och drömma om Lillan och hur härligt det kommer vara när hon är hos oss "på riktigt". Oavsett om det är idag eller om fem veckor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela