Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

ammning och ersättning

Publicerad 2008-09-19 10:14:14 i Barnen,

Jag tror att amning, när den fungerar är absolut bäst för små barn. Men om den inte funkar är det ju idag ingen katastrof. Det finns flera sorters ersättning att välja mellan, semper, hipp, nutramigen osv. Tyvärr går de flesta av de här emot mina principer om att ge Lillan naturlig mat och det känns inte riktigt bra. Semper innehåller tex soyalecitin, samma ämne som margarin bl.a. som kan innehålla spår av bensinliknande ämnen. Hipp känns då bättre, det är ett ekologiskt alternativ, men den är baserad på komjölk. Komjölk är inte sammansatt på samma sätt som modersmjölk och innehåller naturligtvis komjölksprotein.
Vissa barn är allergiska eller känsliga mot komjölksprotein och nu finns det även forskning som visar på att det kan finnas ett samband mellan diabetes typ1 ("barn och ungdomsdiabetes") och att barnen fått komjölksprotein tidigt i livet. Nu får Lillan Nutramigen eftersom vi ett tag trodde att hon reagerade på komjölksproteinet. Det tror jag inte längre, men det är lite som att välja mellan pest och kolera. Nutramigen är ju inte det minsta naturligt utan är helt kemiskt sammansatt, medan Hipp är baserat på komjölk.
Men från och med nästa vecka blir det ny mat för Lillan! Då kommer det getmjölk som jag beställt som hon ska få. Getmjölk är otroligt nyttigt, och är den mjölk som är mest naturligt lik modersmjölken (kanske med undantag av apors mjölk, men det är ju lite svårt att få tag på...)
Getmjölk har länge använts som medicin för alla möjliga åkommor och de flesta som av någon anledning inte tål vanlig mjölk kan äta getmjölk och getmjölksprodukter. Getmjölk är på de flesta sätt bättre för människan än komjölk, med undantag för ekonomin.
Så nästa vecka ska vi introducera getmjölk för vår lilla, förhoppningsvis går det bra, trots bvcs skepticism. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela