Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

smakernas förlorade land

Publicerad 2008-09-19 19:24:20 i Mat och kost,

Usch för alla dessa aromer som finns nästan i allt livsmedel! Vi proppar dagligen i oss så mycket artificiella aromer att vi inte längre vet hur den ursprungliga och naturliga smaken ska smaka.

Tänk efter själv, vet du hur en rökt skinka ska smaka? Eller vanilj?

Vi bedövar våra smaklökar med så mycket starka konstgjorda smaker (gärna med lite smakförstärkare på också för att ytterligare fördärva smaken) att de livsmedel som inte innehåller aromer upplevs smaka fel eller lite. Precis som rökare förstör sina smaklökar förstör även vi andra vår upplevelse av smak genom att peta i oss dessa artificiella aromer. Ju mer smak ju bättre -eller?

Själv uppfattar jag en "arom"-fri produkt som godare just för att jag vet att den är naturlig i smaken, men i ett blindtest vet jag inte alls om jag skulle välja den som godast.

Äkta smak är dyrt, smak på flaska är billigt. Låt er inte luras av livsmedelsbranchens profitjakt, tillåt dig själv att njuta av de goda variationsrika äkta smaker som faktiskt finns, Vill du äta jordgubbsfil? Häll då lite jordgubbar i din fil och voila, du har en naturlig smak, som dessutom är mycket nyttigare, innehåller både mer vitaminer och fibrer än arlas skämt till smaksatt fil.



Detta är äkta smak!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela