Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

barnmat och kryp i skafferiet

Publicerad 2009-01-06 08:52:24 i Mat och kost,

Lillan äter nu nästan bara mat. Innan sängdags får hon ibland ekologisk majsvälling, men i övrigt är det vanlig mat som gäller. Till frukost äter hon alltid gröt med frukt eller bär och ibland lite krossat blodbröd för järnets skull. Oftast är det ekologiska havregryn vi gör gröten på men när jag var hemma i Jämtland hittade jag en ekologisk gröt på havre och quinoa som hon gillade som jag ska försöka hitta här hemma också, den kändes nyttig och bra.

I morse gjorde jag som vanligt gröt och skulle precis börja mata henne när jag ser något svart i gröten. Börjar kolla närmare och inser att det är en liten skalbagge! Fy för kryp i maten. börjar svära lite för mig själv över dessa papperspåsar med mat som inte håller skadedjur borta. Har länge tänkt att byta ut alla papperspåsar mot glasburkar men inte hittat några vettiga burkar med stora lock. Jag vill ju kunna ta med ett decilitermått direkt ur burken utan problem. Jag vet att det finns på Åhlens men jag tänker inte betala närmare tvåhundra kronor för en glasburk. Så det har inte blivit av... Så nu ska jag leta loppisar och förhoppningsvis kunna köpa några burkar begagnat. Ska kolla på Ikea igen också, kanske har de fått in de där bra burkarna med snäpplock igen som var slut när jag var där sist.

Efter frukost började jag i alla fall dra ut allt från skafferiet och kolla igenom om det fanns fler kryp men hittade ingenting. Tyckte det var väldigt konstigt ända tills jag kom på att den lilla skalbaggen säkert kom från hallonen som jag lagt i gröten! Visserligen var de ju rensade men sååå noga brukar jag inte vara när jag rensar att jag kollar vartenda bär med lupp... Så då var det problemet löst. Men jag tänker fortfarande köpa glasburkar. Plast vill jag inte använda, känns inte lika naturligt med plast, dessutom undviker jag helst plast med tanke på gifterna som kan finnas i. Läs mer i denna blogg om det: http://ekoblogg.blogg.se/2008/october/farlig-plast.html#comment
För övrigt en mycket bra blogg med mycket inspiration för miljömedvetna, så kolla in den!

Hittills har det gått ganska bra med mat till Lillan. Hon äter allt och har inte visat några tecken på någon allergi. Visserligen har det slunkit ner rätt många köpeburkar med ekologisk barnmat eftersom jag inte hunnit/orkat laga så mycket som jag hade velat men hon har i alla fall bara ätit ekologisk mat. Förutom sötpotatisen som hon älskar men som jag inte hittat ekologisk någonstans. Men nu börjar hon kunna äta samma mat som vi gör. Det innebär att hon antingen måste börja äta vissa saker icke ekologiskt eller att vi måste ändra på hur/vad vi äter. Och det är ett litet dilemma. Jag hade gärna ätit bara ekologiskt, men P. är för snål när han handlar. När vi träffades tror jag aldrig han tittade på en prislapp när han handlade men nu går han minsann och jämför! Jag lyckades kanske lite för bra med att göra honom mer prismedveten :) Så jag handlar ekologiskt men P. gör det oftast inte. Vi äter dessutom mycket kyckling och det går inte få tag på ekologiskt här, efterfrågan är för stor. P. tycker jag är fånig och tror inte att det spelar så stor roll. Jag har flera gånger hindrat honom från att ge Lillan mat som inte är ekologisk och som innehåller tex karragenan. Jätteviktigt att hon inte äter kemiska tillsatser tycker jag, enbart fånigt tycker P.
Så jag vet inte hur vi ska göra med maten framöver. Helst skulle jag ju så klart vilja att vi alla åt enbart ekologiskt och fritt från kemiska tillsatser, men då krävs det ju lite mer engagemang från P. också.

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2009-03-07 17:45:20

http://tusshuvuds.blogg.se/?tmp=07173047

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela