Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Sånger till Lillebror

Publicerad 2010-10-26 22:53:49 i Barnen, Änglatankar,

På Lillebrors begravning spelades tre sånger/melodier.
Den första kan ni lyssna på genom denna länk:
http://www.youtube.com/watch?v=-p3e8_XKoRo

En underbar sång. Den är så vacker, känslosam, men ändå lite hoppfull...

Den andra sången är skriven av Nilla Nielssen. Hon skrev den till alla offer i tsunamikatastrofen, men jag tycker den är så vacker, den säger så mycket. Den finns tyvärr inte på youtube, men här kommer texten:

Himmelen måste ha saknat sin ängel
den morgonen du försvann
Jag önskar att jag kunde andats för dig
vi kämpade men vågorna vann

Åh jag skulle ge allt vad jag äger och har
för att ändra en enda sekund
Men stjärnorna viskar och himmelen sjunger
vi hade vår ängel en stund

Åh, det finns inga ord att beskriva
hur ont det gör
Åh, det finns inga ord att beskriva
hur saknad du är

Tiden står stilla och hjärtat mitt gråter
jag drömmer jag ser dig ibland
Jag vet du är säker, jag vet du är trygg
men jag saknar dig här i min famn

Jag tänker tillbaks och jag blundar och minns
alla dagar tillsammans med dig
Ja du var en ängel vi hade till låns
men himmelen ångrade sig

Åh, det finns inga ord att beskriva
hur ont det gör
Åh, det finns inga ord att beskriva
hur saknad du är

Jag kan inte förstå
hur hjärtat mitt slår
hur solen kan skina
utan dig, utan dig,
kan inte förstå
en ängel till låns du var
här hos mig

Den tredje sången sjöngs acapella ute på kyrkogården efter att jag och p sänkt ner kistan i graven. Jämtländsk vaggvisa heter den och jag sjöng den ofta för både Lillan och Lillebror. Jag sjunger den fortfarande för Lillan ibland, men tankarna går alltid till Lillebror då...

Du liken sauan
når du kniip me augan
ha int stånnan å söva
bell int stret emot
mjuk å fin likt tussan
som du sir på floan
söt å go som myltan
du gett söva nu

Det är egentligen en vers till, men den valde vi att inte ha med.
Jag är evigt tacksam för solisten som flög ner från Jämtland enbart för att sjunga denna sång, det var underbart vackert och jag är så glad för att det gick att genomföra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela