Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Min kostplan

Publicerad 2013-04-03 11:01:18 i Mat och kost, Träning och hälsa,

Jag har ett ganska stort kontrollbehov och det återspeglas även i hur jag lagt upp min kostplan. Som jag har skrivit förut så funkar inte "äta lite lagom" för mig. Jag mår varken bra av det eller klarar av det då det alltid tenderar att bli alldeles för mycket, eller för lite. Så nu har jag satt ett dagsmål med vad jag ska få i mig och försöker äta ganska strikt efter det. 
 
Min "ideal-dag" som jag tänker nu innebär följande intag i mat:
Protein: 100-150 gram från ägg (ekologiska), mejerier, gräsbetande djur och vildfångad fisk eller proteinpulver
Fett: ca 55 ml av god kvalitet som kallpressad rapsolja, linfröolja, kokosfett, avokado eller oliver tex.
Kolhydrater: minimalt.
 
Jag vägrar vara hungrig men till min förvåning räcker det här gott åt mig. Jag upplever sällan hunger innan det är lagom dags att äta igen. Hade jag blivit hungrig hade jag ökat mängden fett, men som sagt så funkar det här bra för det mesta. Med detta intag ligger jag på ett kalori-underskott vilket passar mig bra då jag vill gå ner i vikt. Jag har väldigt dålig koll på kalori-tänket och är väl egentligen inte så intresserad av det då jag tror att det har underordnad betydelse. Det viktiga tror jag är VAD man äter. Självklart är det viktigt även hur mycket man äter, men om man äter sig mätt på fett istället för kolhydrater är det svårt att överäta då man (i alla fall jag) får en mättnadskänsla tidigare än med en kolhydratrik kost. 
 
 
Dagens frukost, en fralla bakad i princip helt utan kolhydrater men med ca 25 gram protein, med bregott och ost. Lite grönsaker på hade ju inte suttit fel men det var tomt i kylskåpet på det idag. Detta har jag stått mig på i 3,5h. Jämfört med om jag ätit vanlig franska tex, då jag säkert ätit tre eller fyra minst och ändå varit hungrig efter en timme...
 

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2013-04-03 11:56:53

Hur gör du brödet?

Svar: Jag blandar ca 30 gram naturellt proteinpulver, 1 tsk bakpulver, 1 tsk kokosmjöl, 1 tsk brödkrydda, 1 msk solroskärnor. Rör ihop med ca 1/2 dl vatten och mikra i ca 40 sekunder. Stjälp upp och låt kallna. Det blir lite kladdigt på utsidan, det blir bättre om den får ligga en stund. Jag tycker det blir aningens torrt men experimenterar vidare. Bättre än många lchf-bröd som mest smakar omelett.
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela