Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Motivation och energi

Publicerad 2013-04-13 12:29:08 i Mat och kost, Träning och hälsa,

En vecka kvar till mitt första lopp.
Energin är på noll. Tröttheten känns total. Positiv anda är det ont om just nu och motivationen är låg. 
 
Trots att jag inte alls kände för det tvingade jag mig att springa en halv mil igår. Kändes inte bra. Jag var helt slut redan efter några hundra meter och inte blev det bättre. Det kändes inte ens bra efteråt. Jag brukar alltid få en lätt euforisk känsla efter ett löppass, men igår infann den sig inte.
 
Kanske är det för att jag har sömnbrist. Eller energibrist, jag går ju trots allt på en diet med kaloriunderskott. Eller så är det helt enkelt tävlingsnerver. Jag känner mig inte alls redo för att tävla (även om jag inte satsar på att vinna såklart, utan vill mest klara distansen, det gör inget om jag kommer sist, bara jag kommer i mål). Jag försöker och försöker få till någon positiv känsla i kroppen. Men den vägrar infinna sig.
 
Kanske kommer den i kväll när jag ska vara på plats och heja på alla ultralöpare som springer TEC, Täby Extreem challenge. Min kompis ska springa 16 MIL i helgen. Helt makalöst! Jag vet inte om det är deprimerande eller inspirerande att hon har en snabbare tid på milen när hon ska springa 16 mil, än vad jag har när jag springer en mil... :-)
 
Jag har i alla fall bestämt mig för att jag ska öka på mitt matintag under veckan som kommer och hoppas att det ger lite mer energi i kroppen. Jag ska inte "äta upp mig" inför loppet, det är ju trots allt bara 12 km, utan jag ska helt enkelt försöka ligga på en lagom nivå så att jag inte känner mig så slut i kroppen. Jag ska också försöka få sova minst en hel natt, helst två. I natt och natten innan loppet. Jag vet av tidigare erfarenhet att en natts ostörd sömn verkligen kan göra skillnad. I själva verket är jag rätt säker på att sömnen är en större bov i dramat än kosten, men kör lite safe och ökar energiintaget också.
 

Kommentarer

Postat av: Malin -Änglamamma

Publicerad 2013-04-13 16:06:36

Jag tycker det låter bra att du käkar lite mer för att orka.

Lycka till! Är mycket imponerad av dig!

Heja!

Svar: Tack! :-)
Anna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela