Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Att tänka på när någon förlorar ett barn

Publicerad 2013-05-22 12:16:00 i Änglatankar,

Igår kunde jag inte somna. Låg och räknade efter vilken dag det var. Tre år minus sju dagar sedan jag höll min första son levande i famnen för sista gången. På tisdag är det tre år sedan han dog. Min älskling. Det gör mig så ledsen att se att det varje dag blir fler som måste stå ut med samma smärta och sorg som vi. Två föräldrapar per dag ungefär, i Sverige. Så risken att man känner någon som drabbas är tyvärr rätt stor. Här kommer fem tips till er som känner någon som drabbas av detta ofattbara, att livet rycks ifrån en.
 
1. Trösta inte med att säga att föräldrarna kan skaffa ett nytt barn.
Om det går en reva i min tröja kan jag skaffa en ny. Om min bil går sönder kan jag skaffa en ny. Men man skaffar inte ett nytt barn! Har man ett barn och får ett småsyskon gör man sig väl inte av med det första för att man fått ett nytt? Det gör inte vi som förlorat barn heller. Vi berikas med ytterligare ett barn (förhoppningsvis). Vårt döda barn glöms inte bort (av oss). Det ersätts inte. Det får ett syskon.
 
Ett syskon kan vara en stor hjälp i sorgen efter ett förlorat barn. Ett ljus i mörkret, en stråle av hopp om liv. Men det kan aldrig aldrig ersätta ett dött barn.
 
2. Prata och lyssna
Våga fråga. Våga lyssna. Vänd inte bort blickan, låtsas inte som ingenting. De allra allra flesta föräldrar vill prata om sina barn, sina ögonstenar. det vill änglaföräldrar också. Om bebisen dog i magen eller förlossningen vill föräldrarna säkert berätta om de fina händerna, hårtesten mitt på huvudet, de långa ögonfransarna, hur mycket bebisen vägde och vem han/hon är lik. hur underbart hon doftade, hur vacker han är. Minnen från när hon låg i magen. Har du tur kanske du kan få se ett foto på det värdefullaste de har. 
Har barnet varit sjukt vill föräldrarna säkert berätta om hur deras älskling kämpat, hur glad han var trots allt. Det första leendet. De glittrande ögonen. Hennes liv som det var, oavsett hur långt. Barnets egenskaper, hur han brukade låta när han ammade, eller hur hon alltid drog sonden ur näsan. Det finns så mycket att prata om när det gäller sina barn, levande eller döda.
 
Min lilla skrutt
 
Men också om hur saknaden bränner. Hur det känns när hjärtat slits ur kroppen. Hur ont det gör, hur man fysiskt inte vet hur man ska kunna andas längre. Hur ensamt det känns. Hur ångesten sliter i kroppen. Oron som fräter inuti. Skammen för att man inte kan gråta. Eller för att man råkade skratta, vad ska folk tro då? Tänk om folk tror att man är glad fast man är så ledsen att det inte kan beskrivas i ord?
 
Våga fråga, men framför allt, våga lyssna!
 
3. Säg inte att du förstår hur det känns
Det gör du inte. Har ditt eget barn inte slitits ifrån dig, kan du inte förstå. Och även om du har förlorat ett barn själv, hur ska du kunna veta hur någon annan känner? Du kan bara veta hur just du känner. Att påstå att man förstår hur någon som förlorat ett barn känner när man inte har gjort det själv är lite av ett hån. För det är så ofantligt mycket värre än vad du någonsin kan föreställa dig.
 
4. Kramas
Vet du inte vad du ska säga? Kramas. Och fortsätt kramas till den andra släpper taget. Våga stå kvar, våga hålla om. Våga få tårar på axeln utan att springa och hämta en näsduk. Stå bara kvar.
 
5. Finns kvar
Några vill ha vänner omkring sig hela tiden, några orkar inte med något annat än att försöka överleva. Vissa ringer runt till alla och berättar och pratar, vissa orkar inte ens tänka att de äger en telefon. Men många, väldigt många, känner sig övergivna. Efter ett tag slutar alla att höra av sig. Tror att allt är bra, att man glömt och gått vidare. Men det gör man aldrig. Allt blir aldrig någonsin bra igen. Man glömmer aldrig.
Och det kan ta lång tid, riktigt lång tid, innan man mår så bra att man själv kan ta initiativ till kontakt. Så häng kvar. Ring, skicka sms. Visa att du finns och att du bryr dig. Hör inte av dig en gång med ett "jag finns här när du vill" och tystna sedan, för då är det precis så det kommer att bli -tyst.
 
Det finns säkert massor av fler saker att skriva in på denna lista, kanske kommer det en fortsättning så småningom. De här fem var de jag låg och tänkte på i natt när jag inte kunde sova. Läs och tänk på dem om någon du känner, eller någon du möter, förlorat ett barn.
 
Du var för vacker för jorden

Kommentarer

Postat av: Monica Holmlund

Publicerad 2013-05-22 15:21:40

Så bra skrivet Anna ! Så tänkvärt !
Stor stor kram från mej

Svar: Tack! kram tillbaka!
Anna

Postat av: Sofie Holgersson

Publicerad 2013-05-22 19:06:09

Fy vad hemskt att mista ett barn. Tyvärr tror jag inte att det är många som vågar fråga någon som mist sitt barn om hur de mår och hur de har de. Jag själv är nog rädd att man skall såra de att de skall känna att skit du i det. Jag fick mig lätt en tankeställare. Hoppas att dina andra barn få/har ett fint minne av sitt syskon:)

Väldigt bra skrivet för övrigt!

Svar: Du har nog rätt, väldigt många är rädda för att såra. Men det finns nog inget som sårar så mycket som tystnad... Tack!
Anna

Postat av: Camilla

Publicerad 2013-05-22 19:09:46

Så bra skrivet!!!

Svar: Tack!
Anna

Postat av: Malin -Änglamamma

Publicerad 2013-05-22 19:46:55

Så fint skrivet! <3 Håller verkligen med!

Svar: Tack <3
Anna

Postat av: Linda

Publicerad 2013-05-22 20:05:39

Tårarna bara kom ...

Svar: Kram! Tack för att du läste, och kommenterade.
Anna

Postat av: sussie

Publicerad 2013-05-22 20:38:39

När en mardröm blir verklighet.
Min bebis dog i magen 4veckor innan beräknad förlossning.
Man vet vem som är en riktiga vänner idag. Dom som stått bredvid...stöttat...gråtit...skrattat...funnits..lyssnat...kramats...ja..men många vågar inte. Det är så jobbigt.man känner sig ännu mer ensam...
Det är så bra skrivit....och så sant...och så tänkvärt för utomstående..
Kram från en annan änglamamma..
Lillemans mamma...

Svar: Jag beklagar att din son inte fick stanna hos dig <3Jag brukade också kalla min första son för Lilleman <3
Anna

Postat av: Evelyn

Publicerad 2013-05-22 21:10:12

Jag känner igen mig i allt du skriver! Förlorade själv mitt lilla barn i sjukdom, 2 månader gammal. Du satte ord på det som jag känner! <3

Svar: Jag beklagar att ditt barn inte kunde stanna hos dig <3
Anna

Postat av: En änglamamma

Publicerad 2013-05-22 22:08:33

Fint skrivet, helt sant!
Min dotter blev ängel i magen, 3,5 vecka kvar av den perfekta graviditeten och det slutade i katastrof.. Jag hade skämtat med barnmorskan på kontrollerna att graviditeten var för lätt för att vara sann...
Första graviditeten hade alla symptom man kan ha och var ingen dans på rosor men sonen kom till slut och vi båda mådde och mår bra.
Har idag två lyckliga söner och en (förhoppningsvis) lycklig ängladotter.

Svar: Tack. Beklagar att din dotter inte kunde stanna hos dig. <3
Anna

Postat av: Mamma till Ängeln Haley

Publicerad 2013-05-22 23:44:23

Detta stämmer SÅ bra. Tänk om även ens nära och kära hade förstått bättre istället för att sopa allt under mattan :'(

Svar: Att få stöd från sina närmaste är så viktigt! Kanske kan min text få någon närstående att tänka till en extra gång. <3
Anna

Postat av: Erika

Publicerad 2013-05-23 09:44:28

Så väldigt bra skrivet!
Delade direkt på fb.
Du sätter ord på känslor och upplevelser som jag och säkert många med mig, kan instämma i. Tack!

// Erika mamma till Zacharias i himlen och Emanuel och Vera Eugenia på jorden .

Svar: <3
Anna

Postat av: Pernilla Brown

Publicerad 2013-05-23 21:42:28

Vi förlorade vår ena tvillingflicka pga smitta på neonatalavdelningen. Hon fick ESBL klebsiella och pga det akut sepsis. Jag lider verkligen med er. Inget barn ska behöva dö på det sättet. Det är 18 månader sen hon dog i min famn, åtta dagar gammal och tre månader för tidigt född. Det går inte en dag eller en timma som jag inte tänker på henne. Försöker använda energin till att förbättra, förändra och påverka politikerna. Många varma kramar till er.

Svar: Du gör ett jättejobb Pernilla! Om alla engagerade sig en tiondel så mycket som du skulle vår värld se annorlunda ut <3
Anna

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-05-24 13:37:53

Tack för att du skrev detta! Har mina 2 barn hos mig och är så oändligt tacksam för det, har två vänner som förlorat varsitt. Det är ju det värsta som kan hända, det man inte kan tänka tanken ut..

Svar: <3
Anna

Postat av: Catharina

Publicerad 2013-05-24 20:04:23

Så fint skrivet och så mycket energi det tar ifrån dig med detta.Man blir rörd till tårar och fylls av en tacksamhet till det man har ,men jag skänker en tanke till en liten ängel som skulle varit 6år,som inte släpper mitt hjärta.

Svar: <3
Anna

Postat av: mamma till ängeln Haley

Publicerad 2013-05-25 21:09:56

Ja jag hoppas verkligen att dom läst texten.

Svar: <3
Anna

Postat av: Mamma till två

Publicerad 2013-05-25 22:38:45

Helt rätt! Precis så är det!
När vi fick Lillebror i höstas sa folk tex -Grattis till att du blivit mamma... Ville bara skrika -Det har jag redan varit i två och ett halvt år! Ingen räknar någonsin med storebror som dog under förlossningen (förutom andra drabbade).
Tack för att du satte så bra ord på mina tankar och känslor!
Beklagar förlusten av din förstfödde son <3
Kram

Svar: <3
Anna

Postat av: ximena jönsson

Publicerad 2013-05-31 22:55:50

du är fantastisk kramar till dig

Postat av: Therese

Publicerad 2013-06-01 10:41:41

Hej! Jättebra skrivet. Jag förlorade min lilla Nils i vecka 24. Saknaden är och kommer alltid att vara enorm! /Therese

Postat av: Annica

Publicerad 2013-06-03 16:33:27

Mkt bra skrivet!

Det kommer tårar när jag tänker på vad ni som förlorar era barn måste gå igenom, varje dag.

Har inte förlorat något barn själv men såg min mosters förtvivlan och förlamande sorg när hon förlorade sin son. Vedervärdigt!

HIttade hit via Facebook av en vän som förlorat sitt barn...

Tänker ofta på och försöker påminna mig själv varje kväll på när min tjej sover o jag klappar på henne hur lyckligt lottad jag är, att hon är frisk och finns hos mig.

Hoppas era dagar går att ta sig igenom.

Postat av: ewonne

Publicerad 2013-06-18 13:02:45

Skönt att läsa om hur drabbade känner och tänker. Jag har själv varit en person som inte vetat hur och vad man ska vara, göra, säga. Har förstått i efterhand att jag skulle gjort allt tvärt om. BRA att det skrivs om detta så att vi alla runt omkring vågar stötta och inte tro att vi stör. Kram

Postat av: Anna

Publicerad 2013-06-18 15:01:50

Åh, så bra skrivet. Tårarna rinner...det är 7,5 år sen vi förlorade My och 7 år och 5 månader sen vi förlorade hennes tvilling Moa. Dom föddes i vecka 24, men blev 13 och 14 månader gamla.
Jag skickar alla kramar jag kan, och är verkligen ledsen att din son inte fick stanna hos er<3

Postat av: Sophia Resare

Publicerad 2013-06-20 11:24:38

Min lille Ludwig skulle snart fyllt13❤åren går men minnen och saknaden försvinner aldrig❤kramar till er alla

Postat av: Emma

Publicerad 2013-12-07 18:44:10

Bor i en mindre by, en familj som jag inte känner förlorade sin son för ca 1år sedan.
Har tänkt på dom mkt, idag såg jag deras bil på kyrkogården å jag kunde lämna alla mina barn hemma så jag körde upp dit.
Lite nervös var jag m jag gick fram till mamman för att ge henne en kram och visa att jag bryr mig.
Vi stod och pratade en stund, jag ville mest lyssna m klart att jag sa ngt oxå. Men det är svårt....rädd att säga fel saker.
Skönt att läsa denna text. Ville få mer info om hur jag ska göra.
Ska absolut åka dit flera gånger.
Själv fick jag en tankeställare, det behöver man ibland.
Kämpa på alla änglaföräldrar. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela