Hus och familj - Drömmar och vardag

En blogg om mitt liv och vardag som mamma till fyra barn, varav det ena har änglavingar och bor i våra hjärtan.

Gratängrecept och grillat

Publicerad 2013-05-04 20:22:35 i Allmänt,

Idag blev det grillat till middag. Gillar verkligen grillat, det är så enkelt, allt blir gott när det är lagat ute!
 
Entrecote (från fribetande djur!), majs och handgjord halloumi
 
Som tillbehör gjorde jag en gratäng på squash, eller zuchini om man så vill. Den blev riktigt lyckad så jag delar med mig av receptet om det är någon som vill prova. Måtten är lite på en höft då jag inte mätte när jag gjorde.
 
Min squash och parmesangratäng
2 st squash
75gr philladelphiaost
1 dl creme fraiche
1,5 dl grädde
2 dl grovriven parmesanost
några skivor mild ost typ hushållsost
salt och peppar
 
Skala och skiva squashen ganska tunnt. Salta skivorna och lägg på hushållspapper så att de vätskar ur. Blanda under tiden philladelphia och creme fraiche och späd med grädden. Blanda sedan ner parmesanen och smaka av med peppar.
Torka av squashen och lägg den i en ugnsform. Ta en ganska stor form, gratängen ska inte vara så tjock. Bred över parmesankrämen och avsluta med ett lager skivad ost. Grädda i ugn i 200 grader i ca 20 minuter, tills squashen mjuknat och osten fått lite färg.
Låt den gärna stå i tio minuter innan servering så blir den fastare.
 
 
Jag borde öva på att fotografera! Men här är en bild från dagens gratäng. Det ser ut som den är väldigt blöt, men det är formen som är av glas som gör att det ser ut så.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Mamma till fyra barn, varav ett dog 80 dagar gammal i en akut sepsis. Det här är en blogg om mitt liv, mina tankar, mina barn, mitt hem, träning och min målsättning att springa ett maraton 2014.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela